Mat og måltider i barnehager i Norge og Kina: Politikk, praksis og nye temaer
Baizhen Ciren disputerer 17. november for ph.d.-graden ved Høgskulen på Vestlandet med avhandlingen "Food and meals in the kindergartens in Norway and China: Policies, Practices and Emerging themes".
Avhandlinga i Nasjonalt vitenarkiv
Barn tilbringer en stor del av dagen i barnehagen, både i Norge og i Kina. Dermed utgjør maten og måltidene som serveres i barnehagen en viktig del av barnas daglige næringsinntak. I tillegg til dette helsemessige perspektivet gir barnehagemåltidene også verdifulle muligheter for barns sosiale og pedagogiske utvikling, samtidig som de bidrar til folkehelsearbeidet og den globale bærekraftsagendaen.
Til tross for denne betydningen har mat- og måltidspraksiser i barnehagen fått begrenset oppmerksomhet i forskning. Dette doktorgradsprosjektet forsøker å fylle dette kunnskapshullet ved å utdype forståelsen av matpraksiser i norske og kinesiske barnehager. Ved å undersøke politikk, praksiser og bærekraftsinitiativer tar studien sikte på å gi en dypere innsikt i hvordan mat og måltider forstås og praktiseres i disse to kulturelle kontekstene.
Kulturhistorisk tilnærming
Prosjektet bygger på Hedegaards kulturhistoriske helhetstilnærming, som gjør det mulig å analysere matpraksiser på samfunns-, institusjons- og individnivå. Studien benytter et kvalitativt forskningsdesign og inkluderer dokumentanalyse av politiske føringer, casestudier og sekundæranalyse av intervjudata. Avhandlingen er artikkelbasert og består av fire delstudier:
Artikkel 1 presenterer en komparativ analyse av nasjonale retningslinjer og føringer for mattilbud i norske og kinesiske barnehager, og identifiserer likheter og forskjeller i den egenutviklede NES-rammen (næringsmessige, pedagogiske og sosiale dimensjoner) for mat og måltider i barnehager.
Artikkel 2 undersøker endringer i matpraksiser i en norsk barnehage, fra tradisjonelle brødmåltider til varme måltider, samt sentrale faktorer som bidro til denne endringen.
Artikkel 3 ser nærmere på hvordan den samme norske barnehagen integrerer prinsipper for økologisk, økonomisk, sosial og kulturell bærekraft i sine daglige rutiner.
Artikkel 4 analyserer moderne matpraksiser matpraksiser i kinesiske barnehager gjennom en kulturhistorisk tilnærming, og belyser både muligheter og motsetninger som ligger i disse praksisene.
Samlet sett belyser studiene betydningen av å forstå matpraksiser i lys av deres kulturelle og historiske kontekster. Prosjektet gir nye, tverrfaglige innsikter i hvordan barnehager kan fremme sunne og bærekraftige kostholdspraksiser – til beste for barnas trivsel og utvikling, både nå og i fremtiden.

Personalia
Baizhen (Pedron) har en mastergrad i International Community Health fra Universitetet i Oslo. Hennes doktorgradsforskning handlar om mat og måltider i barnehager. Doktorgradsarbeidet hennes er tilknyttet BARNkunne og inngår i forskningsgruppen “Mat og måltid” ved HVL.
Prøveforelesning
Tid: 17. november klokka 10.00.
Tema for prøveforelesning: How have children’s perspectives on mealtimes been described in previous research and how can these findings be integrated into Hedegaard’s framework?
Disputas
Tid: 17. november klokka 11.30.
Prøveforelesning og disputas foregår digitalt.
Veiledere
- Professor Hege Wergedahl, Høgskulen på Vestlandet (hovedveileder)
- Professor Eli Kristin Aadland, Høgskulen på Vestlandet (medveileder)
- Førsteamanuensis Aihua Hu, Høgskulen på Vestlandet (medveileder)
Bedømmelseskomité
- Biträdande universitetslektor Annerose Willemsen, Linköping Universitet (førsteopponent)
- Førsteamanuensis Per-Arvid Wold, Dronning Mauds Minne Høgskole (andreopponent)
- Professor Tamsin Jillian Meaney, Høgskulen på Vestlandet (komitéleder)
Disputasleder
Forskningsprogramleder Amund Riiser.
Lenke til strømming (Zoom)
Passkode: 426550