Opplæring i matematikk i multikulturelle barnehager

Ph.d.-prosjektet søker å forstå så vel barnehagelærere og foreldres syn, som det mer strukturelle knyttet til opplæring i matematikk i multikulturelle barnehager.

Våre utdanningssystem er viktige arenaer for inklusjon og eksklusjon. Barnehager og skoler er de første institusjoner barn sosialiseres inn i. Massiv innvandring og et økende antall flyktninger, gir utfordringer på flere samfunnsmessige arenaer. For å kunne forstå og møte disse utfordringene, må vi forstå hvordan den inkluderte får en stemme og den ekskluderte bringes til taushet. Når en arbeider med foreldre og lærere, blir dermed maktforhold en viktig faktor å ta hensyn til. En av årsakene til at det er viktig å ta hensyn til maktforhold, er at foreldre og læreres bevissthet kan påvirke både barnas handlinger og resultatene disse.

Forskning på innvandreres og flyktningers utdanning i matematikk beskrives ofte som utfordrende, og disse utfordringene inkluderer foreldres deltakelse og aktive integrering inn i de nye landenes utdanningssystem. Selv om dette er en utfordring, har forskning vist at integrering av foreldre er fordelaktig for barns utdanning.

Hensikten med ph.d.-prosjektet er å fremskaffe økt forståelse for barnehagelærere og foreldres mulige posisjoner, samt hvordan de beskriver at opplæring i matematikk i multikulturelle barnehager kan være. Foreldres syn på egen rolle i barnas matematiske opplæring i barnehagen undersøkes også. Prosjektet søker følgelig å forstå så vel individuelle barnehagelærere og foreldres syn, som det mer strukturelle knyttet til opplæring i matematikk i multikulturelle barnehager.