Arbeids- og kompetanseområde
Forsking, undervisning og formidling i skjeringspunkt mellom KRLE-faget, grunnskulen, digital teknologi, politikk og religion.
Underviser i
KRLE (religionsdidaktikk, kristendomskunnskap, vitskapsteori og metode) og Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskulelærarutdanning (RLE-modulen).
Forskar på
- Bruk av digital teknologi som VR og 3D-printing til å utvikle KRLE-undervisning på ulike trinn.
- Religion and worldview literacy som mål og ramme for KRLE-faget
- Religionsdidaktikken sin politiske dimensjon
Forskargrupper
Barn med stort læringspotensial
- MGBPE401, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 4 - Den forskande, nyskapande og etisk medvitne lærar, 25/26
- MGUKR201A, KRLE 1, emne 2 - Etikk, filosofi og fagdidaktikk, 25/26, emneansvarlig
- MGUKR503, KRLE 3, emne 3 - Spesialisert fagdidaktikk i KRLE, 25/26, emneansvarlig
- MGUKR550, KRLE 3, emne 4 - Masteroppgåve, 25/26
Publikasjonar
-
Religion og livssyn som begreper i LK20: Utforsking som strategi for å åpne begrepene
-
Religion Education in Politics: Analysis of Ideas in Parliamentary Debates in Norway
-
Mangfoldskompetanse eller livsfilosofi? Ulike formål med religionsfag i Skandinavia
-
Den tusenårige tråden bakover - Ideer om kristendom, nasjonal identitet og fagets formål i to stortingsdebatter om religionsfaget i Norge - del 2
-
Den tusenårige tråden bakover - Ideer om kristendom, nasjonal identitet og fagets formål i to stortingsdebatter om religionfaget i Norge - del 1
Laster...