Førsteamanuensis

Inge Andersland

Arbeids- og kompetanseområde

Forsking, undervisning og formidling i skjeringspunkt mellom KRLE-faget, grunnskulen, digital teknologi, politikk og religion.



Underviser i

KRLE (religionsdidaktikk, kristendomskunnskap, vitskapsteori og metode) og Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskulelærarutdanning (RLE-modulen).


Forskar på
  • Bruk av digital teknologi som VR og 3D-printing til å utvikle KRLE-undervisning på ulike trinn.
  • Religion and worldview literacy som mål og ramme for KRLE-faget
  • Religionsdidaktikken sin politiske dimensjon

Forskargrupper

Religion og livstolkning

Barn med stort læringspotensial

NTNU RE Research Goup

Underviser i
  • MGBPE401, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 4 - Den forskande, nyskapande og etisk medvitne lærar, 25/26
  • MGUKR201A, KRLE 1, emne 2 - Etikk, filosofi og fagdidaktikk, 25/26, emneansvarlig
  • MGUKR503, KRLE 3, emne 3 - Spesialisert fagdidaktikk i KRLE, 25/26, emneansvarlig
  • MGUKR550, KRLE 3, emne 4 - Masteroppgåve, 25/26

Publikasjonar

  • Religion og livssyn som begreper i LK20: Utforsking som strategi for å åpne begrepene

    Inge Andersland, Oddrun Marie Hovde Bråten (2022)
  • Religion Education in Politics: Analysis of Ideas in Parliamentary Debates in Norway

    Inge Andersland (2021)
  • Mangfoldskompetanse eller livsfilosofi? Ulike formål med religionsfag i Skandinavia

    Inge Andersland (2020)
  • Den tusenårige tråden bakover - Ideer om kristendom, nasjonal identitet og fagets formål i to stortingsdebatter om religionsfaget i Norge - del 2

    Inge Andersland (2020)
  • Den tusenårige tråden bakover - Ideer om kristendom, nasjonal identitet og fagets formål i to stortingsdebatter om religionfaget i Norge - del 1

    Inge Andersland (2020)
Vis alle
Laster...