Arbeids- og kompetanseområde
Michael Mortensen er forsker og høgskolelektor ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), hvor han har vært ansatt siden 2018. Gjennom studier, arbeid og opphold i Frankrike, Katalonia og Sveits har han utviklet en tverrkulturell kompetanse som beriker både hans akademiske arbeid og profesjonelle karriere.
Mortensen har bakgrunn som intensivsykepleier med erfaring fra større intensivavdelinger i Norge og i utlandet, særlig innen behandling og oppfølging av hjertekirurgiske intensivpasienter. Han har også praksis fra medisinske intensivavdelinger og har opparbeidet seg solid kunnskap innen akuttmedisin gjennom arbeid i legevaktstjenesten. Denne kliniske erfaringen danner et viktig fundament for hans undervisning og forskning.
Siden 2021 har Mortensen vært PhD-stipendiat med doktorgradsprosjektet Work by Heart, som undersøker sykemeldingstid etter hjertekirurgi. Studien er den første i Norge som kombinerer registerbaserte analyser med kvalitative intervjuer for å utforske kjønnsforskjeller i tilbakeføring til arbeid etter hjertekirurgi. Prosjektet undersøker spesielt varigheten av sykemelding etter fem ulike typer hjertekirurgiske inngrep, og gir et nytt, helhetlig perspektiv på de systemiske, kliniske og individuelle faktorene som påvirker prosessen med å gjenoppta arbeid.
Internasjonal erfaring og ansvar:
Mortensen har et sterkt engasjement for internasjonalisering innen helseutdanning og forskning. Han er internasjonal koordinator for intensivutdanningen ved HVL og har etablert et utvekslingsprogram for studenter og lærere i samarbeid med Charles University i Praha. Fra 1. juli 2024 oppholder han seg ved Curtin University i Perth, Australia, hvor han viderefører sitt forskningsarbeid og utvider sitt internasjonale nettverk. Oppholdet i Australia reflekterer hans mål om å integrere global kunnskap og beste praksis i sin undervisning og forskning.
Simuleringsbasert utdanning:
Mortensen er også aktiv som fasilitator innen simuleringsbasert utdanning ved HVL. Han utvikler og leder avanserte simuleringsscenarioer som forbereder studentene på å håndtere komplekse og kritiske situasjoner i klinisk praksis. Gjennom simuleringsundervisning bidrar han til å styrke studentenes kliniske beslutningstaking, samarbeidsevner og beredskap under press.
Underviser i
- Intensivsykepleie
- Sykepleie
- Simulering
- Hemodynamikk
- Ernæring til den kritisk syke pasienten
- Systematisk klinisk undersøkelse og vurdering (SKUV)
- Praktisk ferdighetstrening i intensivsykepleie
Forskar på
- Å komme tilbake til jobb etter hjertekirurgi
- Pasientsikkerhet
- Simuleringsmetodikk
Forskargrupper
Språk
- Engelsk
- Fransk
- Spansk
- Katalansk
- FYS300, Fysioterapeutisk vurdering, tiltak og evaluering, Høst 2025
- INT510, Intensivsjukepleie som fag og profesjon, Høst 2025
- INT511, Fysiologi, patofysiologi og farmakologi ved akutt og kritisk sjukdom, Høst 2025
- INT512, Klinisk observasjons-, vurderings-, avgjerds- og handlingskompetanse i intensivsjukepleie, Høst 2025
- INTP514, Samhandling og kommunikasjon i utøvande intensivsjukepleie, Høst 2025
- INTP515, Kvalitet, fagleiing og organisering i utøvande intensivsjukepleie, Høst 2025
- KAR503, Fordjupning i kardiologisk sjukepleie og klinisk fagleiing, Høst 2025
- MAMET1ABIO, Vitskapsteori, etikk og metode, Vår 2026, emneansvarlig
- SPE590, Masteroppgåve, Vår 2026
- SPE590, Masteroppgåve, Høst 2025
- SYKB220P, Praksisstudie, Medisinsk sjukepleie ved akutt, kronisk og kritisk sjukdom, Vår 2026
Publikasjonar
-
Work by heart: Return to Work in Norwegian Cardiac Surgery Patients
-
Validering av norsk versjon av «Return-to-Work Self-Efficacy Scale-19» (RTWSE-19) til hjertekirurgiske pasienter
-
Women's experiences of returning to work after open heart surgery: A deive qualitative study
-
19 spørsmål kan få hjertepasienter raskere tilbake i jobb: – Man blir sykere av å se i veggen
-
Oversettelse og tverrkulturell tilpasning av instrumentet «the Debriefing Assessment for Simulation in Healthcare (DASH)» til en norsk kontekst.