Folkehelse og nærmiljøkvaliteter: - helsefremmende nærmiljøkvaliteter for SFO

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for idrett, kosthald og naturfag

Prosjektperiode

Mai 2025 - Desember 2016

Finansieringskjelder

Helsedirektoratet

Totalbudsjett

Prosjektsamandrag

Helsedirektoratet, Høgskolen i Bergen og Hordaland fylkeskommune har samarbeidet om å utvikle et pilotprosjekt som de utvalgte kommunene Bergen, Osterøy og Sund deltar i.

Prosjektet har gått skoleåret 2013/ 2014 og er rettet mot kommunal skolefritidsordning (SFO). Gjennomføring av prosjektet har gått som en kursrekke over fire samlinger, med veiledning og arbeid lokalt mellom samlingene. Høgskolen i Bergen er ansvarlig for gjennomføring og for det faglige programmet.

Tanken bak prosjektet er at folkehelse ikke skapes i helsesektoren, men innen en rekke andre arenaer. Ny folkehelselov fra 1.1.2012 setter fokus på bakenforliggende faktorer som utdanning, arbeidsliv, boligforhold, oppvekstmiljø etc.

I prosjektet er SFO valgt ut som en nærmiljøarena. Deltakerne får kompetanse og veiledning til å kartlegge og videreutvikle forhold knyttet til egen SFO. Det har blitt lagt spesielt vekt på at det satses på fokusområdene kosthold, fysisk aktivitet og inkludering i denne pilotstudien.

SFO er et viktig tilbud som de fleste skolebarn benytter seg av de første årene. Som et slags mellomstadium mellom barnehage og skole er det en arena med stort potensiale for å etablere sunne vaner og mestringsfølelse som kan komme til nytte i skolehverdagen og senere i livet.

Mål og læringsutbytte

Det er store variasjoner i kvaliteten på SFO, fra nærmest «oppbevaring», til høy faglig kvalitet. Grunnet lave faglige krav, har SFO en risiko for lav prioritet i en presset kommuneøkonomi. SFO er likevel en viktig arena som brobygger fra barnehage til skole og medfører at barnas skoledag utvides. Kunnskapen fra pilotstudien kan gi grunnlag for utvikling av permanent tilbud for ansatte i SFO.

Tema:kartlegge eget nærmiljø og SFO-ressurser med spesielt vekt på fokusområdene kosthold, fysisk aktivitet og inkludering, øke kompetanse om nærmiljøets påvirkning på helse, øke forståelsen av tverrsektorielt arbeid i kommunal virksomhet, øke kompetansen om medvirkning for beslutningstakere (kommuneledelse, planleggere, samfunnsutviklere, SFO-ansatte) – hva, hvordan, hvorfor.

Metode

mixed method