Kunnskapsbasert praksis i videreutdanning

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for helse og funksjon

Prosjektperiode

Oktober 2009 - Januar 2020

Prosjektsamandrag

Kunnskapsbasert praksis (KBP) har vært på den helsepolitiske agendaen det siste tiåret, og det forventes at helse- og sosialarbeidere skal jobbe kunnskapsbasert. For å fremme bruken av nye forskningsresultater i praksis og i undervisning utviklet Høgskolen i Bergen videreutdanningen «Å arbeide og undervise kunnskapsbasert» i 2004.

Hensikten med prosjektet er å videreutvikle og forbedre tilbudet til studenter som tar videreutdanningen og se hvordan helse- og sosialarbeiderne bruker sine ferdigheter i kunnskapsbasert praksis over tid. Prosjektet vil kartlegge holdning og atferd knyttet til kunnskapsbasert praksis og undersøke hvordan deltakerne implementerer KBP etter endt videreutdanning.

Spørreskjemaene KBP holdningsskala og KBP implementeringsskala vil bli benyttet for å kartlegge holdning og atferd knyttet til kunnskapsbasert, både før og etter gjennomført videreutdanning. I tillegg vil det bli gjennomført intervju som skal undersøke hvordan deltakerne implementerer kunnskapsbasert praksis og hvilke utfordringer de opplever ved implementering av kunnskapsbasert praksis.