Kunnskapsbasert praksis helsefaglig utdanning bachelor

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for helse og funksjon

Prosjekttype

Ph.d.-prosjekt

Prosjektperiode

September 2015 - August 2019

Prosjektsamandrag

I vårt komplekse helsesystem forventes det at helsepersonell holder seg faglig oppdatert og bruker kunnskap fra ulike kilder for å ta kliniske beslutninger og forbedre helsetjenesten. Det gis føringer for opplæring i kunnskapsbasert praksis i helsefagutdanninger, og norske utdanningsinstitusjoner beskriver kunnskapsbasert praksis i sine læringsutbyttebeskrivelser. Det er imidlertid lite kunnskap om bachelorstudenters’ kompetanse i kunnskapsbasert praksis, og hvordan kunnskapsbasert praksis er integrert i helsefaglige utdanninger.

 

Hensikten med prosjektet er å kartlegge bachelorstudenters’ kompetanse i kunnskapsbasert praksis, og undersøke hvordan lærere integrerer kunnskapsbasert praksis i helsefaglige bachelorutdanninger.

 

Prosjektet består av fire delprosjekter:

  1. Oversette og psykometrisk teste spørreskjemaet Evidence-Based Practice Profile for norsk kontekst

  2. Kartlegge kunnskapsbasert praksis profil blant helsefaglige bachelorstudenter

  3. Undersøke helsefagstudenters’ selvrapporterte kunnskaper og ferdigheter i kunnskapsbasert praksis mot faktisk kompetanse i kunnskapsbasert praksis

  4. Undersøke hvordan lærere på helsefaglige utdanningsprogram integrerer kunnskapsbasert praksis i undervisning og utdanningsprogram på bachelornivå

 

Prosjektet vil tilføre kunnskap om bachelorstudenters kompetanse i kunnskapsbasert praksis. Det vil også gi kunnskap om hvordan kunnskapsbasert praksis er integrert i helsefaglige utdanningsprogram. Dette er ny kunnskap som vil bidra til integrering og evaluering av kunnskapsbasert praksis i bachelorutdanningen.