Kunnskapsbasert praksis helsefaglig utdanning bachelor
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for helse og funksjon
Prosjekttype
Ph.d.-prosjekt
Prosjektperiode
September 2015 - August 2019
Prosjektsamandrag
I vårt komplekse helsesystem forventes det at helsepersonell holder seg faglig oppdatert og bruker kunnskap fra ulike kilder for å ta kliniske beslutninger og forbedre helsetjenesten. Det gis føringer for opplæring i kunnskapsbasert praksis i helsefagutdanninger, og norske utdanningsinstitusjoner beskriver kunnskapsbasert praksis i sine læringsutbyttebeskrivelser. Det er imidlertid lite kunnskap om bachelorstudenters’ kompetanse i kunnskapsbasert praksis, og hvordan kunnskapsbasert praksis er integrert i helsefaglige utdanninger.
Hensikten med prosjektet er å kartlegge bachelorstudenters’ kompetanse i kunnskapsbasert praksis, og undersøke hvordan lærere integrerer kunnskapsbasert praksis i helsefaglige bachelorutdanninger.
Prosjektet består av fire delprosjekter:
-
Oversette og psykometrisk teste spørreskjemaet Evidence-Based Practice Profile for norsk kontekst
-
Kartlegge kunnskapsbasert praksis profil blant helsefaglige bachelorstudenter
-
Undersøke helsefagstudenters’ selvrapporterte kunnskaper og ferdigheter i kunnskapsbasert praksis mot faktisk kompetanse i kunnskapsbasert praksis
-
Undersøke hvordan lærere på helsefaglige utdanningsprogram integrerer kunnskapsbasert praksis i undervisning og utdanningsprogram på bachelornivå
Prosjektet vil tilføre kunnskap om bachelorstudenters kompetanse i kunnskapsbasert praksis. Det vil også gi kunnskap om hvordan kunnskapsbasert praksis er integrert i helsefaglige utdanningsprogram. Dette er ny kunnskap som vil bidra til integrering og evaluering av kunnskapsbasert praksis i bachelorutdanningen.