Hopp til innhald

Studieplan - Åtferdsvanskar

Hausten 2018

Læringsutbytte

Kunnskaper
Kandidaten skal ha:

  • Inngående teori- og forskningsbasert kunnskap om atferdsproblematikk, mulige uttrykksformer og mulige årsaker og risiko- og ressursfaktorer for elevers sosiale utvikling
  • Inngående teori- og forskningsbasert kunnskap om utvikling av sosial kompetanse
  • Innsikt i lærarrollens betydning og pedagogisk handling knyttet til atferdsproblematikk
  • Innsikt i populærvitenskaplig artikkelskriving
  • Inngående teori- og forskningsbasert kunnskap om forebygging, tilrettelegging og lærerrollens betydning for elevers sosialisering
  • Oppdatert kunnskap om ulike handlingsalternativer
  • Inngående kjennskap til skolens samarbeidspartnere og elevenes rettigheter
  • Kunnskap om ulike opplæringsarenaer

 

Ferdigheiter
Kandidaten skal:

  • Kunne hente ut aktuell forskningsbasert teori ved behov i yrket
  • Utvikle kritisk refleksjon knyttet til ulike tiltak
  • Kunne identifisere og vurdere risikofaktorer for utvikling av psykososiale vansker
  • Utvikle pedagogisk handlingskompetanse knyttet til forebygging og tiltak
  • Utviklet sin undervisningskompetanse knyttet til de aktuelle problemstillingene
  • Kunne forebygge og tilrettelegge på individ- og systemnuvå knyttet til psykososial utvikling
  • Kunne reflektere om, ha innsikt i og bevissthet om elevers muligheter
  • kunne søke råd og veiledning hos aktuelle samarbeidspartnere

 

Generell kompetanse
Kandidaten skal:

  • Være nytenkende og innovativ i møte med psykososiale vansker i skolen
  • Kritisk kunne reflektere over egne holdninger, praksis og kommunikasjon i møte med psykososiale vansker
  • Kunne forbedre praksis basert på vitenskaplige teori og metode, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • Være bevisst egen rolle, egne holdninger, formidlingsevne og kommunikasjonens betydning.
  • Reflektere rundt sin rolle og sine muligheter til å bidra til systemendring på egen arbeidsplass
  • Innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger