Hopp til innhald

PPUA-PR1-16 Praksisopplæring 1. år

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Gjennom praksisopplæringen skal kandiaten gis mulighet til å prøve ut og utvikle sin rolle som lærer. Dette skjer i et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktiske erfaringer og didaktisk refleksjon sammen med praksislærer.

Kandidaten skal gjennom året ha 150 timer veiledet praksis, gjerne på egen arbeidsplass. Kandidaten bruker innledningsvis 10 av disse timene til observasjon.

Kandidaten kan i tillegg til undervisning i klasserom/verksted delta i arbeid som personal- og fagseksjonsmøter, teamarbeid, møter med foresatte og elever, ekskursjoner med mer.

Praksissted skal godkjennes av Høgskolen og kan være i 5-10.trinn i barne- og ungdomsskolen, i allmenn eller yrkesfaglige studieretninger i videregående skoler og i voksenopplæringsinstitusjoner.

Kandidater med fagbakgrunn i utøvende kunstfag kan gjennomføre inntil 50% av praksis i kulturskolen.

Det første studieåret vil en ha fokus på lærerrollen og skolen som organisasjon. Systematisk videreutvikling av disse er sentralt. 

Kandidaten skal det andre semesteret planlegge, gjennomføre og vurdere et tverrfaglig utviklingsprosjekt som kombinerer pedagogikk, fagdidaktikk og praksis, gjerne på egen skole.

 

Praktisk informasjon:

Praksis kan gjennomføres i løpet av en intensiv periode (f. eks. 6 uker) eller som punktpraksis.  Minst 50 % av praksisen må legges til vårsemesteret med tanke på gjennomføring av FoU-oppgaven.

Studenten utarbeider sammen med praksislærer/praksisskole en individuell praksisplan. Denne skal godkjennes av HSH.

Studentene må ha praksis i ordinære studieretninger/fag de har kompetanse i og i tråd med den didaktiske profilen de er tatt opp på ved PPU.

Læringsutbytte

  • har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap for relevante trinn
  • har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
  • har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag

 

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
  • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø

  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Kandidaten skal gjennomføre observasjoner, ha ansvar for planlegging og gjennomføring av undervisning og delta i vurderingsarbeid i samarbeid med praksisveileder. Kandidaten skal delta i de møter og samarbeidsfora som hører naturlig med på det praksisstedet der praksisen gjennomføres.

Obligatorisk læringsaktivitet

Innlevering av praksisplan.

Vurderingsform

Praksis

Hjelpemidler ved eksamen

Alle trykte og skrevne hjelpemidler er tillatt

Mer om hjelpemidler