Hopp til innhald

RUS6104 Brukerstyring og samhandling mellom tjenestenivå

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnet inkluderer strukturelle faktorer, rammebetingelser og styringsverktøy med relevans til helsefremming, forebygging, bedring og livskvalitet innenfor rusrelatert arbeid. Brukerstyrt praksis, helsefremming og tidlig intervensjon på systemnivå, arbeidsliv og rus og samhandlingens kompleksitet blir utdypet. Emnet har i tillegg fokus på prosjektplanlegging, fagutvikling,  kvalitetssikring, kvalitetsutvikling og evaluering.

Læringsutbytte

Studenten:

  • har inngående kunnskap om nasjonale, regionale og lokale styringsverktøy av betydning for rusfeltet
  • har inngående kunnskap om aktuell forskning og utviklingsarbeid som fremmer planlegging, ledelse og samordning av rus- og psykiatritjenester
  • har inngående kunnskap om samarbeidsformer i tverrfaglig og tverretatlig interaksjon

 

Studenten:

  • kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i rammebetingelser og etiske implikasjoner for rusfeltet
  • kan utøve kritisk refleksjon over egen rolle og fagutøvelse i samhandling med brukere, pårørende, støttepersoner og annet fagpersonell
  • kan anvende juridiske og yrkesetiske retningslinjer i sin yrkesutøvelse
  • kan stimulere til tverrfaglig samarbeid og organisere og koordinere tiltakskjeder og ansvarsgrupper
  • kan vise innsikt og forståelse for faglige og etiske problemstillinger ved å reflektere over egen praksis i refleksjonsgrupper

 

Studenten:

  • kan analysere, vurdere og drøfte aktuelle teorier og metoder innenfor rusfeltet
  • kan ta initiativ til, styrke og lede tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

¿Rusrelatert sosial- og helseproblematikk¿, RUS6102¿Perspektiver på helsefremming, forebygging og behandling innen rusproblematikk¿ og RUS6103¿Samtidig rus- og psykisk lidelse (ROP)¿.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, veiledning, gruppearbeid og selvstudie

Obligatorisk læringsaktivitet

Ja

Vurderingsform

Gradert karakter

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler