Hopp til innhald

DIA501A Klinisk diabetesspesialitet

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi innsikt i diabetessykepleierens arbeidsfelt og gi grunnleggende kunnskap om diabetes og hvordan sykdommen griper inn i hverdagen til den som har sykdommen. Studenten skal tilegne seg kunnskap om årsaksforhold, sykdomsutvikling og behandling, kunnskap om kosthold, fysisk aktivitet, levevaner og praktisk kunnskap om monitorering av blodglukose og injisering av insulin. Forståelse for hvordan det er å få og å leve med sykdommen i hverdagen er sentrale emner i undervisningen. I forløpet av den kroniske sykdommen er oppfølging i stor grad knyttet til støtte og veiledning relatert til den enkeltes håndtering av sykdommen i hverdagen. Dette forutsetter at helsepersonell ikke bare har kunnskap om sykdomslære og behandling, men også har innsikt i betydningen av den enkeltes livssituasjon. Individualisert behandling krever kunnskap om pasientens kulturelle bakgrunn, livssituasjon, utdanning, funksjonsnivå, tidligere diabeteserfaring og eventuelle livskriser. De psykososiale aspekter knyttet til det å leve med diabetes kan ha stor betydning for den enkeltes evne til egenomsorg og til å medvirke i behandlingen. Dette vil bli vektlagt i emnet.

Naturvitenskapelige områder:

  • Anatomi, fysiologi og patologi.
  • Klassifikasjoner, epidemiologi, utredning, diagnostikk
  • Diabetes og genetikk
  • Forebygging av diabetes
  • Akutte komplikasjoner, hypoglykemi, ketoacidose
  • Mikrovaskulære komplikasjoner ved diabetes
  • Makrovaskulære komplikasjoner ved diabetes
  • Nevropati og andre komplikasjoner ved diabetes
  • Behandlingsalternativer ved type 1 diabetes
  • Behandlingsalternativer ved type 2 diabetes, metabolsk syndrom og nedsatt glukosetoleranse
  • Behandling av følgetilstander og senkomplikasjoner
  • Interkurrent sykdom og annen autoimmun sykdom i kombinasjon med diabetes
  • Svangerskap og diabetes
  • Vekst og pubertetsutvikling

Sykepleiefaglige områder:

  • Injeksjonsteknikk og injeksjonshjelpemidler
  • Blodsukkertesting og hjelpemidler - kvalitetssikring av utstyr
  • Fysisk aktivitet og kostanbefalinger ved ulike former for diabetes
  • Fotkontroll og sårbehandling
  • Oppfølgingsrutiner og konsultasjonsformer
  • Ulike former for dokumentasjon
  • Samarbeidsmodeller i helsetjenesten

Samfunnsvitenskaplige områder (inkludert psykologiske emner):

  • Teorier om helse og sykdom
  • Teorier om stress og mestring
  • Betydningen av langsiktige strategier - helsefremmende og sykdomsforebyggende tiltak
  • Emosjonsfokuserte og problemfokuserte mestringsstrategier
  • Selvoppfatning og selvbilde, opplevelse av kontroll og mestring
  • Endring av levevaner og levevaneintervensjoner hos grupper kronisk syke
  • Empowerment og brukerinvolvering
  • Menneskesyn og kunnskapssyn - grunnlaget for brukermedvirkning
  • Behandlerrolle og pasientrolle
  • Individuell plan
  • Likemannsarbeid og sosial støtte
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • Brukerorganisasjonene som samarbeidspartnere
  • Familiedynamikk og familierelasjoner
  • Pårørende som ressurs
  • Kulturelle aspekt

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan bruke kunnskap om ulike diabetesformer, forebygging, utrednings- og behandlingstiltak som kan fremme helse, mestring og livskvalitet
  • har spesialisert kunnskap om ulike behandlingsprinsipper og medisinsk behandling til personer med diabetes
  • har inngående kunnskap om hvordan diabetessykdommen utvikler seg, hvordan akutte komplikasjoner, langtidskomplikasjoner (mikro og makrovaskulære komplikasjoner) og følgesykdommer kan påvirke pasienten fysisk, psykisk og sosialt

Ferdigheter :
Studenten...

  • kan anvende kunnskap om diabetes i møte med pasienter i alle deler av livsløpet
  • har kunnskap om de vanligste medisinske undersøkelsesmetodene/testene i forhold til diabetes, samt har forståelse for og kan selve gjøre enkel tolkning av resultatene
  • har kunnskap om psykososiale problemområder ved diabetes; kan kartlegge, forebygge og følge opp for å sikre best mulig helse og livskvalitet
  • kan utarbeide individuell plan
  • kan anvende kunnskap om trygdelovgivning og pasientrettigheter samt pasientorganisasjoner, lærings- og mestringssentra for personer med diabetes

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan kartlegge og vurdere pasienter med diabetes ut fra et kunnskapsbasert sykepleiefaglig perspektiv i forhold til sykepleiefaglige emner som injeksjonsteknikk, hjelpemidler, kost, forebygging av fotsår, sårbehandling og oppfølgingsrutiner
  • har inngående kjennskap til ulike samarbeidsmodeller i helsetjenesten, for eksempel samarbeid mellom primær- og spesialisthelsetjenesten

Krav til forkunnskaper

Studierett på klinisk sykepleie - diabetessykepleie ved HVL.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Gruppearbeid med framlegg og opposisjon
  • Studiegruppe med integrering av teori og praksis
  • Seminar
  • Selvstudie

Obligatorisk læringsaktivitet

1. Fagnotat med utgangspunkt i en klinisk problemstilling relatert til spesialiteten.

2. Praktisk diabetessykepleie (simulering på SIM arena).

Godkjent arbeidskrav er gyldige til og med neste ordinære studieløp.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Vurderingsform

Eksamen
Skriftlig 4 timers eksamen under tilsyn.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakteren F) må studentene gå opp til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler