Hopp til innhald

GMP800 Gottman parterapimetode, grunnleggende kompetanse

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Emnet omhandler grunnleggende kunnskap og ferdigheter i Gottman parterapimetode.

  • Grunnleggende kunnskap om Gottman parterapimetode
  • Oversikt over sentral forskning knyttet til Gottman parterapi
  • Kartlegging av utfordringer i parrelasjoner
  • Inngående kjennskap til det "Robuste huset"
  • Ferdighetstrening i bruk av Gottman parterapimetode

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten...

  • har kunnskap om «Det gode robuste huset»; teorien om et stabilt kjærlighetsfullt parforhold
  • har kunnskap om ulike former for vurdering som benyttes ved parterapi
  • har kjennskap til indikasjoner og kontraindikasjoner for parterapi
  • kjenner til innholdet i brukerhåndboken og intervensjonsbiblioteket

Ferdigheter Studenten...

  • kan anvende brukerhåndboken og intervensjonsbiblioteket, effektivt bruke «Gottman parterapi, terapeutens brukerhåndbok» med intervensjonsbiblioteket
  • kan gjennomføre en vurdering for parterapi

 

Generell kompetanse Studenten...

  • kan reflektere kritisk over faglige problemstillinger innen parterapi
  • kan reflektere over egne holdninger og verdier, og hvilken betydning dette har i arbeid med par

Krav til forkunnskaper

Studierett ved Gottman parterapimetode - HVL - Bergen

Undervisnings- og læringsformer

  • Presentasjon av teorier og metoder gjennom forelesninger, spørsmål, diskusjoner, og videofremvisning
  • Arbeid i grupper med aktuelle temaer og spørsmål
  • Litteraturstudium

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Godkjent tilstedeværelse på obligatorisk program
  • Fremlegg av egne parterapier

Arbeidskravene må være godkjent før studenten får fremstille seg til eksamen.

Vurderingsform

Emnet avsluttes med en innlevering av refleksjonsnotat (individuelt arbeid) som skal leveres etter siste samlingen. Et refleksjonsnotat skal inneholde drøfting av teori og refleksjoner etter endt undervisning. Besvarelsen skal være på minimum 2000 ord.

Vurderingsuttrykk Bestått /ikke bestått

Ved ikke bestått må refleksjonsnotatene bearbeides til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Mer om hjelpemidler