Hopp til innhald

EVL-SPES415 Spesialpedagogikk D: Veiledning, rådgivning, samarbeid og innovasjon

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

I dette emnet vil studenten få innsikt i veiledning, rådgivning, samarbeid og innovasjon innenfor det spesialpedagogiske området. I studiet vil det bli tatt utgangspunkt i en systemisk tilnærming til emneområdet som også inkluderer individperspektivet. Temaet skal belyse profesjonsutøving, utvikling av profesjonsidentitet og deltakelse i profesjonelle læringsfellesskap i en lærende organisasjon.

Målet for studiet er at studenten gjennom faglig og forskningsmessig fordypning skal tilegne seg innsikt i teoretiske og praktiske problemstillinger. Veiledning som læringsaktivitet skal være gjennomgående i alle tema. Studiet skal gi studentene en profesjonell støtte, slik at de på sin arbeidsplass kan bidra med kunnskap om veiledning og innovasjon når det gjelder det spesialpedagogiske arbeidet. Barnehagelæreren og læreren som forsker og innovatør vil stå sentralt i studiet.                                                                                        

Læringsutbytte

  • Har kunnskap om rådgivnings- og veiledningsteori, strategier og metode
  • Har kunnskap om innovasjons- og endringsarbeid i barnehage og skole 
  • Har kunnskap om barnehagen og skolen som lærende organisasjon
  • Har kunnskap om ulike samarbeidsinstanser
  • Har kunnskap om aksjonslæring og aksjonsforskning som metode

  • Kan ta ansvar for planlegging, gjennomføring og vurdering av spesialpedagogiske opplegg og gi råd og veiledning til kollegaer og foreldre
  • Kan velge metode og strategi i en veiledningssituasjon og begrunne valg ut fra teori
  • Kan veilede og være aktiv i innovasjonsarbeid på egen arbeidsplass
  • Kan samarbeide med ulike instanser internt og eksternt

  • Kan reflektere over etiske dilemmaer og egen faglig utøvelse og justere denne i lys av ny forskning
  • Kan utveksle synspunkter og dele erfaringer for å bidra til nytenkning og utvikling av god praksis
  • Kan reflektere kritisk over veiledning og rådgivning inn mot innovasjon og fornyelse av barnehagens og skolens virksomhet

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Studenten må ha gjennomført og bestått to av tre spesialpedagogiske emner: A- SPES115, B- SPES215/EVL-SPED215/EVL-SPES215 C- EVL-SPED315/EVL-SPES315

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid og drøftinger

Obligatorisk læringsaktivitet

*80 % obligatorisk frammøte

*Ulike oppgaver og muntlig framlegg

*Deltaking i gruppearbeidsdrøftingar

Vurderingsform

Del 1: FoU-oppgave, 1 semester, 40 %. Alle hjelpemidler tillatt.

Del 2: Muntlig eksamen, 30 min, 60 %. Ingen hjelpemiddel tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1: FoU-oppgave. 40% Alle hjelpemiddel tillatt. Del 2: Muntlig eksamen. 60% Ingen hjelpemiddel tillatt.

Mer om hjelpemidler