Hopp til innhald

SEU802 Barnehagelæreren som profesjonsutøver

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Arbeider du i barnehagen og har behov for å utvikle din kompetanse innenfor feltet barns sosiale og emosjonelle utvikling, er dette studiet for deg.

I dette emnet skal studenten:

  • Ha inngående kunnskap om betydningen av et godt psykososialt leke- og læringsmiljø i barnehagen
  • Ha inngående kunnskap om betydningen av personalets forståelser, holdninger og kommunikasjon i møte med barnehagebarn, personale og ulike samarbeidspartnere
  • Ha bred kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Kunne ha inngående kunnskap om barns rettigheter
  • Kunne ha inngående kunnskap om betydningen av inkluderende leke- og læringsmiljøer, bærekraft og sosial utjevning i barnehagen
  • Kunne analysere faglige og yrkesetiske utfordringer og problemstillinger

 

Ferdigheter

  • Kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsking i forhold til praktiske og teoretiske problemstillinger, samt gjøre begrunnede valg
  • Kunne identifisere og analysere ulike ressurs- og risikofaktorer i barns oppvekstmiljø
  • Kunne reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse og justere denne

Generell kompetanse

  • Kunne bidra til nytenkning og innovative prosesser i barnehagen
  • Kunne kommunisere om faglige problemstillinger
  • Kunne utfordre og utvikle pedagogisk praksis på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap, etiske resonnement og overordnede mål for barnehagen
  • Kunne ta i bruk sin kompetanse i helsefremmende og forebyggende arbeid på individ og systemnivå i barnehagen

Krav til forkunnskaper

Barnehagelærerutdanning

Barnehagebarns sosiale og emosjonelle utvikling, del 1.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er et nett- og samlingsbasert videreutdanningstilbud til barnehage-/førskolelærere over to semester. Det vil være varierte arbeidsformer som forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, veiledning og individuelt arbeid

Undervisningen i dette emnet knyttes til fire samlinger (fredag ettermiddag og lørdag) i vårsemesteret.

Obligatorisk læringsaktivitet

To arbeidskrav, et individuelt skriftlig knyttet til praksis og en gruppeoppgave. Retningslinjene for arbeidskravene vil være tilgjengelig ved studiestart. Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent

Vurderingsform

Muntlig eksamen, 30 minutter.

Karakterskala A-F, der F er ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler