SEU802 Barnehagelæreren som profesjonsutøver
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Arbeider du i barnehagen og har behov for å utvikle din kompetanse innenfor feltet barns sosiale og emosjonelle utvikling, er dette studiet for deg.
I dette emnet skal studenten:
- Ha inngående kunnskap om betydningen av et godt psykososialt leke- og læringsmiljø i barnehagen
- Ha inngående kunnskap om betydningen av personalets forståelser, holdninger og kommunikasjon i møte med barnehagebarn, personale og ulike samarbeidspartnere
- Ha bred kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Læringsutbytte
Kunnskap
- Kunne ha inngående kunnskap om barns rettigheter
- Kunne ha inngående kunnskap om betydningen av inkluderende leke- og læringsmiljøer, bærekraft og sosial utjevning i barnehagen
- Kunne analysere faglige og yrkesetiske utfordringer og problemstillinger
Ferdigheter
- Kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsking i forhold til praktiske og teoretiske problemstillinger, samt gjøre begrunnede valg
- Kunne identifisere og analysere ulike ressurs- og risikofaktorer i barns oppvekstmiljø
- Kunne reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse og justere denne
Generell kompetanse
- Kunne bidra til nytenkning og innovative prosesser i barnehagen
- Kunne kommunisere om faglige problemstillinger
- Kunne utfordre og utvikle pedagogisk praksis på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap, etiske resonnement og overordnede mål for barnehagen
- Kunne ta i bruk sin kompetanse i helsefremmende og forebyggende arbeid på individ og systemnivå i barnehagen
Krav til forkunnskaper
Barnehagelærerutdanning
Barnehagebarns sosiale og emosjonelle utvikling, del 1.
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er et nett- og samlingsbasert videreutdanningstilbud til barnehage-/førskolelærere over to semester. Det vil være varierte arbeidsformer som forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, veiledning og individuelt arbeid
Undervisningen i dette emnet knyttes til fire samlinger (fredag ettermiddag og lørdag) i vårsemesteret.
Obligatorisk læringsaktivitet
To arbeidskrav, et individuelt skriftlig knyttet til praksis og en gruppeoppgave. Retningslinjene for arbeidskravene vil være tilgjengelig ved studiestart. Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 30 minutter.
Karakterskala A-F, der F er ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler