Hopp til innhald

Å-KR130 Idrett/Kroppsøving 1

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Kroppsøving har sin egenart i fysisk aktivitet gjennom ulike former for leik, dans, idrett og friluftsliv.

Faget skal være en viktig bidragsyter når det gjelder å bygge opp under bevegelseskultur og videreutvikling av studentenes interesser for fysisk aktivitet for egen glede og helse. Det er et mål å stimulere til varige aktivitetsvaner hos studentene.

Ut fra omfanget av læringsutbytteformuleringene framgår det at studentene i løpet av sitt studium i Kroppsøving vil få undervisning i forskjellige emnekurs. Det som binder disse sammen og skaper kontinuitet er kroppsøvingsdidaktikk og metodikken i de ulike emnekursene. Der det er naturlig i de didaktiske og metodiske neksus vil temaer som grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, internasjonale forhold og kulturelt mangfold være en integrert del av undervisningen og relatert til praksisfeltet.

Faglig innhold og konkretisering av tema:

Kroppsøving 1 (30 sp) har følgende faglig innhold og tema:

- Fagligteoretiske emner:

Fagdidaktikk Kroppsøving, Praksis (se praksisplan), Motorikk og Leik.

- Faglige praktiske emner:

Aktivitetslære 1: Motorikk, Leik, Idrett, Dans, Svømming og Friluftsliv.

Ekskursjonar ca 1000 kr

Læringsutbytte

Kunnskaper: Studenten

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart
  • har faglig og fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving
  • har kunnskap i leik, idrett, svømming, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer i ungdoms oppvekst
  • har kunnskap om teorier om fysisk og motorisk utvikling, betydning av kjønn, sosial bakgrunn, etnisitet, evne og funksjonsnivå knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
  • har kunnskap om hvordan kroppsøving kan bidra til utvikling av de grunnleggende ferdighetene; uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig, regne, og hvordan det ut fra fagets egenart er naturlig å inkludere disse
  • har kunnskap om motorisk læring og betydningen av dette i utvikling og ferdighetslæring

Ferdigheter:

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving
  • kan gjøre faglige og fagdidaktiske overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving
  • kan legge til rette for og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i leik, idrett, svømming, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer som er aktuelle
  • kan identifisere farer og ivareta sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • kan utføre livreddende førstehjelp, svømme og utføre livredning i vann

 

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan kommunisere med ulike samarbeidspartnere om problemstillinger knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer

Krav til forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

I kroppsøvingsfaget vil mye av tiden gå med til å arbeide med praktiske aktiviteter. Ulike arbeidsformer blir benyttet etter hva som passer best for det aktuelle lærestoffet. Dette gjelder både arbeid med teoretiske og praktiske emner.

  • Forelesing
  • Problembasert læring i grupper eller individuelt
  • Praktisk arbeid med aktiviteter i ulike miljø
  • Lærer- og studentstyrte oppgaver i studiet
  • Studentene skal jobbe med ulike praktisk-metodiske oppgaver gjennom studiet
  • Veiledning individuelt eller i grupper
  • IKT: IKT blir brukt til formidling av informasjon til studentene og kommunikasjon mellom studentene og de ansatte. IKT blir trukket inn i fagene der det er naturlig.
  • Friluftslivturer:Det blir lagt stor vekt på å gjøre erfaringer i ulike naturtyper til ulike årstider. Studentene må dekke utgifter til mat, reise og opphold selv (ca. 1000 kr).

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 80 % fremmøte til undervisning
  • Delta på turer/ekskursjoner (forventet kostnad, se semesterplan)
  • Praktisk-metodisk undervisningsoppgave
  • Friluftsliv med overnatting

Semesterplanen vil gi retningslinjer for arbeidskravene, inkludert informasjon om anledning til å be om kompensatoriske arbeidskrav for turer/ekskursjoner.

Vurderingsform

Prosjekt, skriftlig eksamen og praktisk metodisk eksamen. 

Hjelpemidler ved eksamen

-

Mer om hjelpemidler