Hopp til innhald

BARN502 Barnesykepleie, grunnlagstenkning og fagutvikling

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet vektlegger integrering mellom teoretisk og praktisk kunnskap innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområde.

I emnet skal studentene utvikle ferdigheter i å arbeide kunnskapsbasert og tilegne seg kunnskap om relevant forskning og hvordan integrere denne i praksis. Studenten tar utgangspunkt i kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos barnet og familien . Studenten skal etter å ha arbeidet med klinisk audit kunne prinsippene for å dokumentere, evaluere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre helsetjenesten til barn. Studenten velger ut et aktuelt tema fra sykepleiefaglige emner i emnet Medisinsk og naturvitenskaplige kunnskap BARN501. Dette gjøres sammen med lærer og praksisfeltet for å få det beste utgangspunkt for å arbeide kunnskapsbasert.

Emnet vektlegger integrering mellom teoretisk og praktisk kunnskap innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområde.

Emnet legger vekt på å utvikle ferdigheter i å arbeide kunnskapsbasert og tilegne seg kunnskap om relevant forskning og hvordan integrere denne i praksis. Emnet tar utgangspunkt i kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos barnet og familien . Sentralt i emnet er arbeidet med klinisk audit og kunne prinsippene for å dokumentere, evaluere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre helsetjenesten til barn.

Innhold:

  • Kunnskapsbasert praksis, metoder for fagutvikling og anvendelse av forskningsresultater i klinisk praksis
  • Klinisk audit
  • Stadier i forskningsprosessen
  • Kvantitative - og kvalitative forskningsdesign og metoder

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

:
Studenten...

  • har avansert kunnskap om fagområdets vitenskapelige metoder og de faktorer som har betydning for utvikling av kunnskap innen barnesykepleie.
  • har kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner
  • kan anvende ulike forskningsdesign- og metoder og vurderer hvilke forskningsspørsmål de er egnet til å svare på
  • har innsikt i ulike kvalitative og kvantitative forskningstilnærminger
  • har innsikt i ulike analyser for kvalitative og kvantitative forskningstilnærminger

:
Studenten...

  • kan kritisk vurdere vitenskapelige artikler med ulike forskningsdesign
  • kan skrive et abstrakt

:
Studenten...

  • kan kritisk vurdere bidrag fra ulike kilder for å være i stand til å foreta beslutninger i klinisk barnesykepleie
  • kan reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie
  • kan omforme en problemstilling i klinisk praksis til et forskningsspørsmål

Krav til forkunnskaper

Studierett på Master i klinisk sykepleie - barnesykepleie 

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Studiegruppe
  • Praksisstudier
  • Selvstudie
  • Presentasjon i seminar - Klinisk audit prosjekt presenteres for praksisfeltet. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:

  • 3 ukers praksisstudier. Fravær ut over 10 % må tas igjen.
  • Kritisk vurdering av artikkel som er et individuelt arbeid og har et omfang på 1500 -2000 ord.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.

Vurderingsform

Eksamen:

Del 1 av eksamen består av innlevering av prosjektplan for klinisk audit, 1500 - 2000 ord
Del 2 Seminar med muntlig presentasjon av klinisk audit prosjekt

Vurderingsuttrykk Bestått/ikke bestått

Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for at emnet skal registreres som bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler