FELLES-2 Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk for helse- og sosialfag
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Dette emnet er hentet fra fellesdel i rammeplaner for helse- og sosialfagutdanninger, delemne 2A Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk.
- Helse- og sosialpolitikkens funksjon
- Brukermedvirkning og brukerperspektiv
- Forholdet mellom offentlige, familie, frivillige og markedsbaserte aktører
- Helse- og sosialpolitisk påvirkningsarbeid
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kjenner aktører og beslutningsprosesser i helse- og sosialtjenesten
- gjør rede for helse- og sosialpolitiske føringer og hvordan prioriteringer får konsekvenser for ulike brukergrupper
- kjenner til helse- og sosialpolitikkens funksjon i velferdssamfunnet
- kjenner rammene for eget arbeid og oppgavefordelingen mellom yrkesgruppene
- kjenner rammer og aktører for påvirkning av helseog sosialpolitikken
Ferdigheter:
Studenten...
- deltar aktivt i diskusjoner om prioriteringer mellom grupper og nivåer i helsetjenesten
Generell kompetanse:
Studenten...
- tar selvstendige standpunkt og har evne til kritisk refleksjon
- reflekterer over egen rolle i et tverrfaglig samarbeid
Krav til forkunnskaper
Bestått emnet FELLES-1
Undervisnings- og læringsformer
Felles undervisning som foregår i uke 41 i 2. studieår. Undervisningen er variert og består blant annet av forelesninger, gruppearbeid, framlegg fra studentene. Det legges opp til høy grad av studentinvolvering og kreative formidlingsformer (video, app, prosjekt, rollespill, poster, mm.)
Gruppeoppgavene utformes slik at det er tema som er aktuelle for helse- og sosialsektoren. Gruppene settes sammen på tvers av utdanningsretninger.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
Eksamen
Muntlig eksamen i form av gruppepresentasjon og deltakelse på eksamensseminar.
Gjennomføring av eksamen:
- Deltagelse på gruppearbeid og utarbeidelse av seminarfremlegg er en forutsetning for å fremstille seg til eksamen. Et resyme av loggbok innleveres ved presentasjon på eksamensseminaret. Her må det fremgå hvilke studenter som har deltatt i gruppearbeid og utarbeidelse av presentasjonen. Kun studenter som er ført opp som deltakere vil bli vurdert.
- Disposisjon for gruppens seminarpresentasjon innleveres ved presentasjon på eksamensseminaret.
- Muntlig eksamen i form av gruppepresentasjon på eksamensseminar. Hver gruppe presenterer sin oppgave for sensorer og medstudenter på eksamensseminaret. Gruppen velger selv presentasjonsform.
- Deltakelse på hele eksamensseminaret for egen eksamenspulje.
Vurderingsuttrykk
Bestått /ikke bestått.
Ny eksamen
Grupper som får ikke bestått må bearbeide gruppefremlegg til presentasjon ny eksamen. Studenter som har deltatt i gruppearbeid, men har dokumentert gyldig fravær fra eksamensseminar, kan benytte gruppens arbeid ved individuell presentasjon til ny eksamen.
Studenter som har dokumentert gyldig fravær fra gruppearbeid og eksamen, gjennomfører ny eksamen som et individuelt arbeid og en individuell presentasjon.Studenten velger oppgave fra samme oppgavesett som ved ordinær eksamen (publisert på Canvas).
Hjelpemidler ved eksamen
Ulike pedagogiske virkemidler.
Mer om hjelpemidler