Hopp til innhald

M120MU114 Musikkpedagogisk teori del 1

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Dette er første emnet i første semester, og handler om grunnleggende begreper, perspektiver og debatter i musikkpedagogikk som fag- og forskningsfelt.

Musikkpedagogisk teori henter faglig tilfang fra relevante fagområder som didaktikk, estetikk, sosiologi, antropologi, psykologi, filosofi, historie og tekstvitenskap. Studentene skal tilegne seg inngående kunnskap om relevante forskningstradisjoner, teorier og debatter, og sette disse i sammenheng med musikkpedagogiske og musikkulturelle praksisområder. Det blir lagt vekt på selvstendig og kritisk bearbeiding av pensum.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om musikkpedagogikk som fagområde og forskningsfelt.

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk drøfte vitenskapelige tekster
  • kan kommunisere skriftlig og muntlig om musikkpedagogiske grunnlagsproblemer på en analytisk og kritisk måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke fagspesifikke begreper og perspektiver til å analysere og drøfte problemstillinger i det musikkpedagogiske fag- og forskningsfeltet.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminarer 2-3 dager per uke i emneperioden. Det forutsettes aktiv deltaking i undervisning og selvstendige litteraturstudier. Det forventes at studenter bidrar med seminar- og prosjektframlegg og deltar i kollokviegrupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

Læringsmappe: 5 skriftlige mappeelementer á 1000-1600 ord pluss referanser knyttet til forelesninger og pensumlitteratur må bestås for å gå opp til eksamen. Retningslinjer for utforming, levering og vurdering av læringsmappe formidles ved semesterstart.

Vurderingsform

Vurderingsmappe: Vurderingsmappen skal inneholde 3 utvalgte elementer fra læringsmappen i tillegg til en selvstendig faglig drøftingstekst. Totalt omfang: 5000-7000 ord. Retningslinjer for utforming og vurdering av vurderingsmappe formidles ved semesterstart.

Tid for innlevering av vurderingsmappen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ved ikke bestått mappe skal revidert og forbedret mappe leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Pensumlitteratur og annen relevant litteratur

Mer om hjelpemidler