Hopp til innhald

M120MU413 Musikkpedagogisk teori 2 inkludert praksis

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet er siste emne i vårsemesteret og handler om musikkpedagogiske problemstillinger med særlige vekt på forskningstekster. Praksis er inkludert i emnet. Emnet skal gi omfattende kunnskap om musikkpedagogiske problemstillinger med særlig vekt på metodiske tilnærminger til musikkpedagogisk forskning og forskningstradisjoner. Praksis tilsvarende 15 arbeidsdager er inkludert i emnet for ordinære studenter. 4. års GLU-studenter må ha grunnskolepraksis. Studenter som allerede har musikkutdanning på bachelornivå kan ha praksis i kulturskole, frivillig musikkliv eller videregående skole. Eventuelle internasjonale studenter skal ikke ha praksis, men skal i stedet gjennomføre et obligatorisk arbeidskrav.

Læringsutbytte

Studenten

  • har omfattende kunnskap om musikkpedagogisk teori og anvendte forskningsmetoder i feltet
  • har inngående kunnskap om problemområder i det musikkpedagogiske forskningsfeltet
  • har spesialisert kunnskap om musikkpedagogisk praksis i skole og frivillig musikkliv

Studenten

  • kan analysere, drøfte og vurdere musikkpedagogisk forskningsarbeid og forskningslitteratur
  • kan drøfte musikkpedagogiske problemstillinger på en reflektert måte
  • kan anvende musikkpedagogiske kunnskaper både praktisk, muntlig og skriftlig på en analytisk og selvstendig måte.
  • kan planlegge, gjennomføre, analysere og drøfte musikkundervisning i skole og/eller frivillig musikkliv

  • kan anvende og diskutere forskningsmetoder i fagfeltet på en selvstendig og kritisk måte.
  • kan selvstendig analysere, diskutere og forelese om musikkpedagogiske problemstillinger
  • kan gjennomføre musikkundervisning av høy kvalitet og kritisk analysere og drøfte denne.

Krav til forkunnskaper

Ordinære studenter må ha godkjent musikkpedagogisk teori del 1. Internasjonale studenter bør ha grundige kunnskaper om begreper, teorier og debatter tilhørende det musikkpedagogiske fag- og forskningsfeltet.

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende kunnskaper i musikkpedagogisk teori.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminarer 2-3 dager per uke i emneperioden. Det forutsettes aktiv deltaking i undervisning og selvstendige litteraturstudier. Det forventes at studenter bidrar med framlegg av pensumlitteratur og av eget prosjekt, og kommenterer hverandres framlegg. Det forventes at studentene deltar i kollokviegrupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 15 dagers praksis for ordinære studenter (se retningslinjer for praksis). Praksis må være gjennomført og bestått for å gå opp til eksamen i emnet. Obligatorisk deltakelse på innledende praksisseminar.
  • Internasjonale studenter skal, som erstatning for praksiskravet, gjennomføre en muntlig presentasjon om musikkundervisning i Norge sammenlignet med sitt hjemland. Vurdering: Godkjent/Ikke godkjent.

Retningslinjer for utforming, gjennomføring og vurdering bekjentgjøres ved starten av emnet.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen (30 minutter) over oppgitt emne fra pensum. Eksamensoppgaver leveres ut til alle studenter ca. 4 uker før eksamen, trekning foregår 2 uker før eksamen. Dato, tid og retningslinjer for muntlig eksamen bekjentgjøres på Canvas. Eksamensspråk er norsk eller engelsk (valgfritt).

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som muntlig eksamen.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Vurderingskriterier er nærmere beskrevet i «Retningslinjene for praksis».

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler