Hopp til innhald

MAKP202 Implementering I: anvende forskning, kartlegge og evaluere praksis

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Dette emnet har fokus på de to siste trinnene i kunnskapsbasert praksis: (5) anvende forskningsfunn i praksis (implementering) og (6) evaluere praksis. 

  • Implementering og kunnskapstranslasjon: Kunnskap-til-handling-modellen.
  • Litteratursøk: retningslinjer og implementeringsforskning.
  • Verktøy og kriterier for å analysere gap mellom kunnskap (systematisk oppsummert forskning og/eller retningslinjeanbefalinger) og praksis 
  • Verktøy for å vurdere kvaliteten på retningslinjer (AGREE) og styrken på anbefalinger (GRADE).
  • Verktøy og metoder for å tilpasse kunnskap lokalt. 
  • Metoder for å vurdere faktorer som fremmer (motivasjonsfaktorer) og hemmer (barrierer) bruk av kunnskap i praksis.
  • Verktøy for å velge ut og tilpasse implementeringstiltak- og -strategier. 
  • Verktøy og metoder for å monitorere, evaluere, og opprettholde bruk av kunnskap.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har inngående kunnskap om kritisk vurdering av retningslinjer
  • har inngående kunnskap om hvordan vurdere styrken på anbefalinger (GRADE)
  • kan gjøre rede for begrepene implementering, kunnskapstranslasjon og kvalitetsforbedring
  • har inngående kunnskap om fasene i kunnskap-til-handling modellen
  • har inngående kunnskap om noen verktøy og metoder for å kartlegge, endre og evaluere praksis

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan gjennomføre søk etter retningslinjer og implementeringsforskning
  • kan anvende ulike verktøy for å implementere kunnskap fra forskning og/eller retningslinjeanbefalinger i praksis
  • kan kritisk vurdere forskning på implementering 
  • kan planlegge tiltak for å endre praksis

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan identifisere og drøfte eventuelle motsetninger mellom kunnskap fra forskning og/eller retningslinjeanbefalinger og profesjonell praksis
  • kan argumentere for forskningens/retningslinjeanbefalingenes  overføringsverdi/relevans for praksis
  • kan presentere ideer og resultater fra implementeringsforskning på en oversiktlig måte
  • kan identifisere og drøfte utfordringer ved å gjennomføre endringer i praksis

Krav til forkunnskaper

Studierett på Master i kunnskapsbasert praksis, HVL

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er i hovedsak nettbasert, med ett seminar på campus midtveis i semesteret. Undervisningen omfatter forelesninger (video og klasserom), videokonferanser, oppgaveløsing individuelt og i grupper, og andre studieaktiviteter som quiz, og deltakelse i diskusjonsfora. Studenten må påregne selvstudium utover undervisningen i emnet. Undervisningen er delt i tematiske bolker og studenten jobber ut fra ukeplaner med oppsatte studieaktiviteter, herunder lesing av relevant litteratur. Foruten ett seminar på campus foregår undervisning, samt kommunikasjon med medstudenter og faglærere via studiestøttesystemet Canvas. For å delta på videokonferanser trenger studenten mikrofon og høyttaler, vi anbefaler også å bruke webkamera og hodetelefon.

Aktiviteter på seminaret på campus vil være knyttet til arbeidskrav 3 med muntlig fremlegg og tilbakemeldinger fra medstudenter og lærere.

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 20 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Arbeidskrav 1Studenten skal presentere hvordan hun/han vil følge trinnene i kunnskapsbasert praksis på et konkret problem relatert til praksis. 

Arbeidskrav 2
Studentene skal levere inn den aktuelle anbefaling eller systematiske oversikt de vil ta utgangspunkt i til eksamen og forklare gapet mellom anbefaling/konklusjon i systematisk oversikt og egen praksis. Hver student skal gi tilbakemelding på én medstudents praksisgap.

Arbeidskrav 3
Scenariobasert gruppearbeid med muntlig fremlegg for medstudenter og lærere.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i fire påfølgende semestre etter godkjenningen.

Vurderingsform

Eksamen
Skriftlig individuell hjemmeoppgave. Studenten skal velge en konkret problemstilling fra praksis, bruke ulike kvalitetsforbedringsverktøy og implementeringsforskning, og foreslå ulike tiltak for endring. Besvarelsen skal være på maksimalt 4000 ord.

Det gis tilbud om veiledning på eksamensoppgaven. For å få rett til veiledning må utkast til oppgave være levert innen angitt frist.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Dersom eksamensbesvarelsen vurderes til ikke bestått (karakteren F), må studenten omarbeide besvarelsen og levere denne til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Mer om hjelpemidler