Hopp til innhald

MASIKT-ALM02 Allmenndidaktisk profil 2

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi innsikt i ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid i barnehage og skole, med fokus på IKT i læring.

Temakrets 1: IKT i pedagogisk utviklingsarbeid

Følgende tema er sentrale:

  • IKT i pedagogisk utviklingsarbeid. Planlegging, gjennomføring og vurdering
  • Prosjektplanlegging
  • Læreres kompetanseutvikling

Temakrets 2: IKT, ledelse og kvalitetsutvikling

Følgende tema blir tatt opp:

  • Utfordringer for ledelse på ulike nivå i barnehage og skole
  • Klasseledelse
  • IKT som verktøy i kvalitetsutvikling

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten:

  • har inngående kunnskaper om IKT i utviklings- og endringsarbeid
  • har inngående kunnskap om IKT i forhold til samfunnsutvikling og hvilke utfordringer dette gir ledere på ulike nivåer i skole og barnehage

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan reflektere og bidra til nytenking når det gjelder IKT i pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan analysere og vurdere planarbeid og kvalitetsutvikling

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i barn og unges oppvekst, læring og dannelse i mediesamfunnet, og kan bruke denne innsikten i pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan lede arbeidet med IKT-relatert kvalitetsutvikling
  • kan gjøre seg kjent med og analysere relevant forsking innenfor feltet IKT i læring

Krav til forkunnskaper

Fulgt undervisning og godkjent arbeidskrav i MASIKT-ALM 01

Anbefalte forkunnskaper

MASIKT-ALM01

Undervisnings- og læringsformer

Forelesinger, samlinger, individuell og kollektiv veiledning, nettbaserte ressurser, arbeid med oppgaver og samarbeid via natt. Det blir knyttet praksis til emnet som dekker praksiskravet i fjerde året av grunnskolelærerutdanningen.

Obligatorisk læringsaktivitet

-

Vurderingsform

Oppgave - 100% - A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Alle skrevne og trykte hjelpemidler

Mer om hjelpemidler