Hopp til innhald

MUND4D213 Danning og global education governance

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet Danning og global education governance inngår som en del av to i den ene av fire mulige fagfordypninger i studiet Master i undervisningsvitenskap og skriver masteroppgave knyttet til pedagogikk. Det studeres forholdet mellom danning (begrep, resultat og prosess) og utdanningspolitikk. Emnet diskuterer hvordan danningsbegrepet anvendes som politisk og økonomisk styringsinstrument i en global verden. Det vises hvilke konsekvenser dette har for undervisnings- og opplæringspraksis.

Emnet legger vekt på bruk av kapabilitetstilnærmingen (Capability Approach; M. Nussbaum, A. Sen). Det legges vekt på følgende tema:

  • skolens og barnehagens politiske funksjoner
  • skolens og barnehagens økonomiske funksjoner
  • skolens og barnehagens sosiale funksjoner
  • kunnskapsutvikling og globalisering
  • pedagogiske inklusjons-/ eksklusjonsmekanismer

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter avsluttet emne har studenten

  • kjennskap til hvordan samfunnsmessige endringer skapes og hvilke konflikter og motsigelser aktualiseres gjennom utdanningsreformer og utdanningspolitikk
  • dyp innsikt i hvordan ulike utdanningsinstitusjoner organiserer kunnskap og kunnskapsprosesser, formidler og distribuerer viten på et globalt nivå
  • utviklet forståelse for hvordan inklusjons-/eksklusjonsmekanismer påvirker barns og unges danning

Ferdigheter

Etter avsluttet emne kan studenten

  • forklare hvordan individets danning er avhengig av politiske og økonomiske styringsregimer
  • drøfte hvordan undervisning kan bidra til utvikling av individets myndighet og selvstendighet

Generell kompetanse

Etter avsluttet emne kan studenten

  • analysere aktuelle utdanningspolitiske problemer på bakgrunn av danningsteorier
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i formidling av reflekterte oppfatninger om danning, utdanning og oppdragelse.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gjennomføres med forelesninger og kollokviegrupper. Det forventes at rundt halvdelen av normert arbeidstid brukes til å gjennomarbeide pensumet.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene leverer en disposisjon for semesteroppgaven. Teksten gjør essayets struktur tydelig og gir korte forklaringer for sentrale tekstavsnitt. Essayets tema velges selv i forhold til emne og må godkjennes av fagansvarlig (maks. 1000 ord). Arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Vurderingsform

Individuell semesteroppgave. Oppgaven skal være et essay med selvvalgt tema (maks. 4000 ord) Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler