BLU-LSU Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Det overordnede målet med kunnskapsområdet er å styrke studenten sine kunnskaper om barnehagen som organisasjon, og kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innen viktige sider ved ledelses- samarbeids- og utviklingsoppgavene i barnehagen.
Innholdet i området bygger på den innsikt, erfaring og kompetanse studenten har tilegnet seg på disse områdene i de to første årene av studiet.
Innholdet i kunnskapsområdet ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid er satt sammen av fagstoff fra fagene pedagogikk og samfunnsfag. Undervisningen er organisert i følgende bolker:
- pedagogisk ledelse, personalledelse og kommunikasjon
- barnehagen som lærende organisasjon
- forskings- endrings og utviklingsarbeid i barnehagen
- formelle og uformelle trekk ved barnehagen som organisasjon
- organisasjonsatferd og beslutningsprosesser
- samarbeid i barnehagen og samarbeid med heimen og med eksterne instanser
Gjennomgående tema for alle kunnskapsområder i studiet er:
- pedagogisk ledelse
- mangfold og likeverd
- de yngste barna
- barns medvirkning
- didaktikk
Praksis i kunnskapsområdet
15 dager høst
Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten:
- har kunnskap om organisasjon og ledelse
- har kunnskap om lover, styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner med relevans for barnehagen
- har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
- har kunnskap om profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, kolleger og eksterne instanser
Ferdigheter:
Kandidaten:
- kan analysere og bruke lovverk, styringsdokumenter og profesjonsetiske retningslinjer som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
- kan motivere, veilede og kritisk reflektere over utviklings- og læringsprosesser i barnehagen
- kan samarbeide med foresatte og eksterne instanser til barns beste
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- har innsikt i og kan anvende forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle
- kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon
- kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
- har relasjonell kompetanse i ledelses- og samarbeidsprosesser med barn, foresatte, kolleger og eksterne instanser
Krav til forkunnskaper
Bestått praksis fra de to første studieårene og alle emner fra 1. studieår.
Anbefalte forkunnskaper
1. og 2. studieår
Undervisnings- og læringsformer
I arbeidet med stoffet i kunnskapsområdet må studentene delta aktivt i ulike undervisnings og læringsaktiviteter. Arbeidsmåtene vil variere fra forelesninger, arbeid i seminarer og i mindre grupper, praktiske prosjekter, veiledning og individuelt arbeid med ulike oppgaver. I tillegg blir det forventet selvstudium av utvalgte deler av pensum.
Obligatorisk læringsaktivitet
- 80% deltakelse i undervisning (teoretisk og praktisk)
- Forberedelse til praksis (gjelder eksamensdel praksis)
- Skriftlige og muntlige oppgaver/framføringer
Alle arbeidskrav blir nærmere presisert i semesterplanen
Vurderingsform
Del 1: Barnehagepraksis - 15 dager (0/100): bestått / ikke bestått
Del 2: Hjemmeeksamen - 3 dager (100/100): gradert karakter (A-E, og F er stryk)
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler