Hopp til innhald

ENB804 Engelsk 2, emne 2

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Engelsk 2 for 1.-7. trinn består av to emner på 15 studiepoeng:

Engelsk 2, emne 1 og engelsk 2, emne 2.

Emnebeskrivelsen for engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og rammeplan for grunnskolelærerutdanning og LK06 for engelsk.

Det forutsettes at studentene bidrar til utprøving av faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget.

I studiet inngår tur til Det norske studiesenteret i York. Turen tilbys som en del av undervisningen i emne 2.

Engelsk 2 for 1-7 gir en innføring i et rikt og variert utvalg av tekster både til videre personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på barnetrinnet og på ungdomstrinnet. Kurset gir dypere kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur, samtidig som språkferdighet, tekstkompetanse og produktivt ordforråd blir utviklet. Økt kunnskap om språkets kulturelle forankring står sentralt.

Det oppmuntres til kritisk vurdering av ulike sider ved engelskopplæringen, blant annet med henblikk på utfordringer knyttet til overgangen mellom trinnene. I tillegg gir kurset ytterligere innsikt i en rekke læringsfremmende aktiviteter og arbeidsmåter. Engelsk litteratur settes i et kulturelt og historisk perspektiv, og omfatter mer komplekse tekster i ulike sjangre.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om engelsk intonasjon
  • har inngående kunnskap om nyanser ved språkets grammatiske struktur, samt kulturelle konvensjoner for skriftlig språkbruk
  • har god kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler
  • har god kunnskap om samfunnsliv og historie i utvalgte engelsktalende land,
  • har kunnskap om ulike måter å arbeide med lese- og skriveprosesser
  • har kunnskap om hvordan ulike faktorer, for eksempel motivasjon, kan påvirke læring av engelsk i og utenfor klasserommet
  • har inngående kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på, samt hvordan ulike språkferdigheter kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
  • har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan snakke engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner med presisjon, flyt og sammenheng
  • kan skrive engelsk sikkert og funksjonelt i ulike sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
  • kan bruke kritiske og analytiske tilnærminger til litterære og andre tekster, skriftlig og muntlig
  • kan velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekstene
  • kan tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforsking av samfunnsliv og historie i utvalgte engelsktalende land med vekt på sammenlikning med egen kultur
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
  • kan legge til rette for elevenes selvstendige språklæring ved å utøve en helhetlig vurderingspraksis og gi rom for integrert opplæring i ulike læringsstrategier
  • kan veilede elevene i lese- og skriveprosesser og hvordan de kan bruke disse i sin egen læring, samt bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
  • kan vurdere kritisk egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen og gjennomføre et utviklingsorientert og praksisrettet fordypingsprosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • har god kompetanse i engelsk
  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk tilpasset målgruppen i ulike situasjoner
  • kan reflektere over sin rolle som engelsklærer med hensyn til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
  • kan identifisere problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Krav til forkunnskaper

Engelsk 1 (30 sp) eller tilsvarende

Anbefalte forkunnskaper

Engelsk 2 emne 1 (ENB803) eller tilsvarende

Undervisnings- og læringsformer

Kurset vektlegger varierte arbeidsformer som gruppe- og prosjektarbeid, både på samlinger og på nett. Det blir anledning til å trene muntlig og skriftlig språk i ulike sjangre. Deltakerne arbeider med språkoppgaver og vurderingsoppgaver, og diskusjon står sentralt i litteratur- og kulturemner. I tillegg vil deltakerne ha ansvar for presentasjoner innenfor ulike emner.

Studiet er nett- og samlingsbasert. Canvas brukes som kommunikasjonssystem. Her legges det ut leksjoner, arbeidsoppgaver og obligatoriske arbeidskrav. I tillegg vil det være to samlinger som går over to dager per semester ved Høgskulen på Vestlandet. Samlingene foregår på dagtid i ukedager.

All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen, kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Ikke alle tekstene på pensumlisten vil bli gjennomgått. Deler av pensumet i de enkelte emnene må derfor leses som selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Klasseromsrettet didaktisk prosjekt i litteratur/kultur; rapport/refleksjon og muntlig presentasjon
  • Skriftlig prøve i språkbruk

Det stilles krav om at digitale hjelpemidler brukes i tilknytning til minst ett av arbeidskravene. Det forutsettes at studentene bidrar til kunnskapsdeling i eget kollegium og minst en fra ledelsen i tilknytning til minst ett av disse arbeidskravene.

Det vil bli gitt retningslinjer for hvert vurderingselement og det vil også bli informert om veiledning og faglige krav.

Studenter som ikke består de obligatoriske arbeidskravene, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret, men maksimalt to forsøk per semester. Godkjent arbeidskrav er gyldig i tre påfølgende semestre.

Vurderingsform

Muntlig eksamen, 30 minutter.

Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Canvas.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler