INN526 Forprosjekt masteroppgave: Litteraturgjennomgang, forskningsdesign og metode
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Emnet skal forberede studentene til arbeidet med masteroppgaven. Dette emnet gir kunnskap om innovasjon bestående av materielle, sosiale og diskursive dimensjoner. Den materielle dimensjonen innebærer aspekter som naturressurser, teknologi og innføring av nye verktøy og nye tekniske løsninger. Den sosiale (organisatoriske) dimensjonen gjelder innføring av nye former for ledelse, nettverk og styring for å fremme utviklingen av produkter og tekniske løsninger. Diskursdimensjonen omhandler kunnskapen om innovasjoner i form av nye teorier og ideer om hva som er innovasjoner. I forberedelsene til arbeidet med masteroppgaven utforskes i hovedsak den materielle (teknologiske) dimensjonen i dette emnet, med utgangspunkt i problemstillinger hentet fra enten studier av innovasjonsprosesser, nye tekniske løsninger eller kandidatenes egne entreprenørielle prosjekter.
Studenten kan dermed bygge videre på arbeider fra ingeniør-/realfagsutdanningen støttet av relevante emner i masterstudiet. Studenten kan f.eks. videreutvikle teknologi/produkt gjennom testing og prototyping i kombinasjon med bruker-undersøkelser og markedskartlegging. Som en del av det forberedende arbeidet til masteroppgaven skal studentene gjennom emnet tildeles veileder med relevant teknologikompetanse. Sammen med emneansvarlig skal teknologiveileder tilrettelegge for at den teknologiske dimensjonen kartlegges og styrkes som element i masteroppgaven. Dette kan både være et grunnlag for valg av problemstillinger i masteroppgaven og for analyser av mer sosiale og diskursive dimensjoner ved innovasjon og entreprenørskap.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten...
· Har inngående kunnskap om betydningen av anvendt teknologiutvikling som del av innovasjonsprosjekter
· Har avansert kunnskap om det teknologiske innholdet i innovasjonsprosjekter og -prosesser som danner grunnlaget for egen masteroppgave
Ferdigheter
Studenten
· Kan organisere og gjennomføre et forberedende arbeid for å tilegne seg innsikt i teknologiske forhold knyttet til konkrete innovasjoner
· Kan anvende kompetanse fra ingeniør/realistfagområdet sammen med innovasjon- og entreprenørskapskompetanse som utgangspunkt for analyser av innovasjonsprosjekter
Generell kompetanse
Studenten
· Kan analysere behovet for flerfaglig tilnærming i utvikling av teknologiske innovasjoner
· Kan identifisere og tilegne seg relevant litteratur om teknologiske tema på tvers av fagområder
Krav til forkunnskaper
Studiets opptakskrav
Undervisnings- og læringsformer
Emnet kombinerer selvstendige arbeidsformer med systematisk tilrettelegging av prosjektutvikling og veiledning. Det selvstendige arbeidet skal avklare interesser og videreutvikle ideer til utforming av mastergradsoppgaven. Sammen med veileder skal studenten legge opp et individuelt litteraturpensum og utforme en plan for gjennomføring av emnet.
I tillegg til individuell veiledning vil det organiseres seminarer som belyser eksempler på innovasjon innen ulike teknologiområder. Eksempler kan være hentet fra velferdsteknologi, finansteknologi, maritim miljøteknologi, energiteknologi, undervannsteknologi og havbruksteknologi. Sentrale teknologiske innovasjonsdrivere som for eksempel digitalisering, automatisering/robotisering og elektrifisering kan være aktuelle tema.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:
· innlevert prosjektskisse (3-5 sider) om innovasjon og anvendt teknologiutvikling
· deltakelse på 4 seminarer
Godkjente arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semester.
Vurderingsform
Prosjekt (individuelt, eller i et samarbeid mellom to studenter). Vurderingsgrunnlaget er innlevert prosjektrapport (10-15 sider) der studenten presenterer, analyserer og reflekterer over den aktuelle temaet i lys av valgt litteraturpensum.
Karakterskala er A-F der F er ikke godkjent.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler