ØAO002 Markedsføring I
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Kurset skal gi forståelse for filosofien bak moderne markedsføring og kjennskap til de virkemidler markedsføringen benytter. Gjennom teori og praktiske case-oppgaver utdypes og praktiseres kunnskapene.
Innhold
- Markedsføring som begrep og fagområde
- Markedsføringsledelse og markedsføring som bedriftsfunksjon
- Markedsføringsvirkemidler
- Markedskommunikasjon, produktutvikling
- Prispolitikk og distribusjon
- Kjøpsatferd i forbrukervaremarkedet
- Markedsplanlegging
- Markedsundersøkelser (metode)
- Juridiske rammebetingelser
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Kandidaten skal kunne beskrive markedsføring som funksjon, prosess og aktivitet.
- Skal kjenne til hvilke konkurransevirkemidler (de 5 P-ene) enhver bedrift har til sin disposisjon og kunne forklare hvordan anvendelsen av konkurransemidlene henger sammen.
- Skal ha kunnskap om segmentering og forskjellige kriterier som benyttes for å dele inn et marked i segmenter.
- Skal kjenne til forskjellige markedsundersøkelsesformer.
- Skal kjenne til de ulike stadiene i et produkts livssyklus og hvordan forskjellige strategier i de ulike stadiene påvirker produktets suksess.
Ferdigheter
- Kandidaten skal kunne sette opp en markedsplan for en bedrift
- Kandidaten skal være i stand til å anvende markedsføringsteori på praktiske problemstillinger.
- Skal kunne dele inn et marked i segmenter basert på praktiske segmenteringskriterier for et bestemt forbrukerprodukt eller tjeneste.
- Skal være i stand til å gjennomføre en markedsundersøkelse.
Generell kompetanse
- Kandidaten skal være i stand til å analysere et marked, planlegge, gjennomføre og kontrollere aktiviteter for å markedsføre et produkt eller en tjeneste i forbrukermarkedet.
- Kandidaten skal også være i stand til å reflektere over ulike etiske utfordringer i forhold til hvordan markedsføringstiltak kan påvirke forbrukerne.
Krav til forkunnskaper
Studiets opptakskrav.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gjennomført som plenumsforelesninger med noen små case som løses i forelesning.
Obligatorisk læringsaktivitet
2 innleveringer må være bestått før eksamen kan avlegges.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semestre.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen, 5 timer. Eksamen kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler