Hopp til innhald

DIA501A Klinisk diabetesspesialitet

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Emnet gir innsikt i diabetessykepleierens arbeidsfelt og grunnleggende kunnskap om diabetes og hvordan sykdommen griper inn i hverdagen til den som har sykdommen. Emnet legger vekt på kunnskap om årsaksforhold, sykdomsutvikling og behandling, samt kunnskap om kosthold, fysisk aktivitet, levevaner og praktisk kunnskap om håndtering av glukosemonitorering og insulinbehandling. Forståelse for hvordan det er å få og leve med diabetes i hverdagen er sentralt i emnet. I forløpet av den kroniske sykdommen er oppfølgingen i stor grad knyttet til støtte og veiledning relatert til den enkeltes håndtering av sykdommen i hverdagen. Dette forutsetter at helsepersonell ikke bare har kunnskap om sykdomslære og behandling, men også har innsikt i betydningen av den enkeltes livssituasjon. Emnet legger vekt på at individualisert behandling krever kunnskap om pasientens kulturelle bakgrunn, livssituasjon, utdanning, funksjonsnivå, tidligere diabeteserfaring og eventuelle livskriser. Videre vektlegger emnet at psykososiale aspekter knyttet til det å leve med diabetes kan ha stor betydning for den enkeltes evne til egenomsorg og til å medvirke i behandlingen. 

Naturvitenskapelige områder:

  • Anatomi, fysiologi og patologi
  • Klassifikasjoner, epidemiologi, utredning og diagnostikk
  • Diabetes og genetikk
  • Forebygging av diabetes
  • Akutte komplikasjoner; hypoglykemi, hyperglykemi, ketoacidose og non-ketotisk hyperosmolært koma
  • Mikrovaskulære diabeteskomplikasjoner 
  • Makrovaskulære diabetes
  • Nevropati, inkl autonom nevropati, og diabetesfot
  • Tannhelse ved diabetes, muskel-skjelett-plager og andre komplikasjoner ved diabetes
  • Behandlingsalternativer ved type 1 diabetes
  • Behandlingsalternativer ved type 2 diabetes, inkl. metabolsk syndrom og nedsatt glukosetoleranse
  • Behandling av følgetilstander og senkomplikasjoner
  • Interkurrent sykdom og diabetes
  • Annen autoimmun sykdom i kombinasjon med diabetes
  • Svangerskapsdiabetes og diabetes i svangerskapet
  • Vekst og pubertetsutvikling

Sykepleiefaglige områder:

  • Injeksjonsteknikk og injeksjonshjelpemidler
  • Glukosemonitorering og hjelpemidler - inkl. kvalitetssikring av utstyr
  • Fysisk aktivitet og kostanbefalinger ved ulike former for diabetes
  • Fotkontroll og sårbehandling
  • Oppfølgingsrutiner og konsultasjonsformer
  • Ulike former for dokumentasjon
  • Samarbeidsmodeller i helsetjenesten

Samfunnsvitenskaplige områder (inkludert psykologiske emner):

  • Teorier om helse og sykdom
  • Teorier om stress og mestring
  • Betydningen av langsiktige strategier - helsefremmende og sykdomsforebyggende tiltak
  • Diabetes i ulike livsfaser
  • Psykososiale utfordringer ved diabetes
  • Selvoppfatning og selvbilde, opplevelse av kontroll og mestring, samt diabetes og spiseforstyrrelse
  • Empowermentteori og brukerinvolvering
  • Menneskesyn og kunnskapssyn - grunnlaget for brukermedvirkning
  • Behandlerrolle og pasientrolle
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • Likemannsarbeid og sosial støtte
  • Brukerorganisasjonene som samarbeidspartnere
  • Familiedynamikk og familierelasjoner
  • Pårørende som ressurs
  • Kulturelle aspekt

Læringsutbytte

En student med fullført emne gir følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan bruke kunnskap om ulike diabetesformer, forebygging, utrednings- og behandlingstiltak som kan fremme helse, mestring og livskvalitet
  • har spesialisert kunnskap om ulike behandlingsprinsipper og medisinsk behandling til personer med diabetes
  • har inngående kunnskap om hvordan diabetessykdommen utvikler seg, hvordan akutte komplikasjoner, langtidskomplikasjoner (mikro og makrovaskulære komplikasjoner) og følgesykdommer kan påvirke pasienten fysisk, psykisk og sosialt

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan anvende kunnskap om diabetes i møte med pasienter i alle deler av livsløpet
  • har kunnskap om de vanligste medisinske undersøkelsesmetodene/-testene i forhold til diabetes, samt har forståelse for og kan selv gjøre enkel tolkning av resultatene
  • har kunnskap om psykososiale problemområder ved diabetes; kan kartlegge, forebygge og følge opp for å sikre best mulig helse og livskvalitet
  • kan anvende kunnskap om trygdelovgivning og pasientrettigheter samt pasientorganisasjoner, lærings- og mestringssentra for personer med diabetes

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan kartlegge og vurdere pasienter med diabetes ut fra et kunnskapsbasert sykepleiefaglig perspektiv i forhold til sykepleiefaglige emner som glukosemåling, injeksjonsteknikk, hjelpemidler, kost, forebygging av fotsår, sårbehandling og oppfølgingsrutiner
  • har inngående kjennskap til ulike samarbeidsmodeller i helsetjenesten, for eksempel samarbeid mellom primær- og spesialisthelsetjenesten

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Gruppearbeid med framlegg og opposisjon
  • Arbeid i kollokviegruppe med integrering av teori og praksis
  • Seminar
  • Selvstudie

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav 1: Fagnotat med utgangspunkt i en klinisk problemstilling relatert til spesialiteten.
Arbeidskrav 2: Seminar med gruppefremlegg - tema: forebygging av type 2 diabetes.

Godkjent læringsaktivitet er gyldige til og med neste ordinære studieløp. 

Vurderingsform

Eksamen
Skriftlig 4 timers eksamen under tilsyn.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakteren F) må studentene gå opp til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler