ELDHELS005 Fordypning i eldre, helse og samfunn
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
- vitenskapsteori og forskningsprosess
- ulike vitenskaplige metoder
- forskningsetiske retningslinjer og forskningsetikk i praksis
- kvalitet og kvalitetsutvikling
- prosjektplanlegging, gjennomføring og evaluering
- ulike framstillingsformer
- innovasjon-/endrings-strategier
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- har dybdekunnskap om et selvvalgt emne innen eldre, helse og samfunn
- har kunnskap om prosjektplanlegging, kvalitetsutvikling og innovasjon/endringsstrategier
- har kunnskap om ulike forskningsdesign og forskningsmetoder
- har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk
- har inngående kunnskap om litteratursøking og kildekritikk
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan utforme en relevant og konkret problemstilling i eget fagområde
- kan ta initiativ til og planlegge kvalitetsutviklingsprosjekt på egen arbeidsplass
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnement
- kan planlegge et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan presentere, drøfte og formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner til et faglig forum
Krav til forkunnskaper
Eldre og helse (15 sp), Syke eldre og samhandling (15sp), og et relevant valgfag på minimum 15 studiepoeng
Anbefalte forkunnskaper
Alle forutgående emner
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, selvstudie, gruppearbeid, skriftlig arbeid, fremlegg og gruppeveiledning på fordypningsoppgave
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan fremstille seg til eksamen:
Arbeidskrav 1: Tilstedeværelse i 80% studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning
Arbeidskrav 2: En skriftlig oppgave
Vurderingsform
Prosjektoppgave, gradert karakter
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler