Hopp til innhald

ENU801 Engelsk 1, emne 1 - Engelsk språk, litteratur og kultur med fagdidaktikk 1

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Engelsk 1 for 5.-10. trinn består av to emner, hvert på 15 studiepoeng:

Engelsk 1 emne 1 og Engelsk 1 emne 2.

Emnebeskrivelsen for engelsk bygger på Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning fastsatt 15. desember 2011 av Kunnskapsdepartementet, Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.- 10. trinn fastsatt av Kunnskapsdepartementet 17. oktober 2018, og LK20 for engelsk.

Det forutsettes at studentene bidrar til utprøving av faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget.

I studiet inngår tur til Det norske studiesenteret i York. Turen tilbys som en del av undervisningen i emne ENU802. Turen er ikke obligatorisk. 

Engelsk 1 for 5-10 gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk og i et rikt og variert utvalg av tekster både til personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på mellom- og ungdomstrinnet. Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur og utvikling av egen språkferdighet, tekstkompetanse og aktivt ordforråd. Hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres språkutvikling, er sentrale temaer. Språkets kulturelle forankring er også en del av emnet. I tillegg legges det vekt på varierte aktiviteter og oppdaterte metoder for engelskopplæringen i grunnskolen.

Merk: Pensum for Engelsk 1 for 5.-10. trinn overlapper med pensum for Engelsk 1 for 1.-7. trinn. Studenter som ønsker å ta engelsk for 5.-10. trinn, og som allerede har 30 studiepoeng fra Engelsk 1 for 1.-7. trinn, søker opptak direkte til Engelsk 2 for 5.-10. trinn.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur
  • har kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer og dets betydning for internasjonalisering innen utdanning og arbeidsliv
  • har kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i utvalgte engelsktalende land
  • har kunnskap om og forståelse for det flerkulturelle samfunnet
  • har grunnleggende kunnskap om unges språklæring fra et andrespråksperspektiv samt noen strategier og metoder som fremmer språkutvikling
  • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • har innsikt i arbeidet med å utvikle de grunnleggende ferdighetene i engelskfaget
  • har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
  • har kjennskap til noen lærebøker og læringsressurser som kan brukes i opplæringen på dette nivået

Ferdigheter

Studenten

  • kan snakke engelsk funksjonelt og tilpasset målgruppen i ulike situasjoner
  • kan skrive engelsk funksjonelt og tilpasset målgruppen i ulike situasjoner
  • kan forklare hvordan språket er bygd opp, samt forskjeller og likheter mellom norsk og engelsk
  • kan analysere, velge ut og tilrettelegge for arbeid med engelskspråklig litteratur for barn og ungdom
  • kan utforske levesett, samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i noen engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
  • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene for alle elever, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy.

Generell kompetanse

Studenten

  • har god kompetanse i engelsk
  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk
  • kan reflektere over sin rolle som engelsklærer med hensyn til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
  • kan identifisere problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet omfatter en rekke teknikker for språklæring og arbeid med et fremmedspråk, blant annet gjennom bruk av informasjonsteknologi. Det blir gitt innføring i skriveteknikker på engelsk, inkludert krav til skriftlig framstilling. Arbeidsmåter vil være oversiktsforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoffet, gruppearbeid (både i par og større grupper), individuelt arbeid, prosjektarbeid og framføringer. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen. Det forventes at studentene deltar aktivt i diskusjoner i undervisning.

Studiet er nett- og samlingsbasert. Canvas brukes som kommunikasjonssystem. Her legges det ut leksjoner, arbeidsoppgaver og obligatoriske arbeidskrav. I tillegg vil det være tre samlinger som går over to dager per semester ved Høgskulen på Vestlandet. Samlingene foregår på dagtid i ukedager.

All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen, kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Ikke alle tekstene på pensumlisten vil bli gjennomgått. Deler av pensumet i de enkelte emnene må derfor leses som selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

Læringsmappe:

  • En oppgave i språkemner.
  • Et essay i litteratur / kulturstudier (ca. 1000 ord)

Det vil bli gitt retningslinjer for hvert vurderingselement og det vil også bli informert om veiledning og faglige krav.

Det stilles krav om at minst ett av de obligatoriske arbeidskravene knyttes til kunnskapsdeling i eget arbeidskollegium og minst en fra ledelsen.

Studenter som ikke består de obligatoriske arbeidskravene, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret, men maksimalt to forsøk per semester.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i tre påfølgende semestre.

Vurderingsform

Muntlig eksamen på 30 minutter.

Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Canvas.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler