ENU803 Engelsk 2, emne 1
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Engelsk 2 for 5.-10. trinn består av to emner på 15 studiepoeng:
Engelsk 2 emne 1 og Engelsk 2 emne 2 .
Emnebeskrivelsen for engelsk bygger på Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning fastsatt 15. desember 2011 av Kunnskapsdepartementet, Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.- 10. trinn fastsatt av Kunnskapsdepartementet 17. oktober 2018, og LK20 for engelsk.
Det forutsettes at studentene bidrar til utprøving av faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget.
I studiet inngår tur til Det norske studiesenteret i York. Turen tilbys som en del av undervisningen i dette emnet, men er ikke obligatorisk. Det vil derfor bli tilbudt et alternativt opplegg for de som velger ikke å dra. Reiseutgifter, opphold og kursavgift betales av den enkelte student. Se https://www.york.ac.uk/nsc/short-courses/
Engelsk 2 for 5-10 gir en innføring i et rikt og variert utvalg av tekster både til videre personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på barnetrinnet og på ungdomstrinnet. Kurset gir dypere kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur, samtidig som språkferdighet, tekstkompetanse og produktivt ordforråd blir utviklet. Økt kunnskap om språkets kulturelle forankring står sentralt.
Det oppmuntres til kritisk vurdering av ulike sider ved engelskopplæringen, blant annet med henblikk på utfordringer knyttet til overgangen mellom trinnene. I tillegg legges det vekt på varierte aktiviteter og oppdaterte metoder for engelskopplæringen i grunnskolen. Engelsk litteratur settes i et kulturelt og historisk perspektiv, og omfatter mer komplekse tekster i ulike sjangre.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike engelske uttalevarianter, samt om kulturelle konvensjoner for muntlig språkbruk
- har god kunnskap om språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
- har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler
- har god kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land, deriblant sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon
- har dypere innsikt i ulike tilnærminger og metoder i engelskopplæring samt hvordan man kan anvende og utvikle aktiviteter
- har kunnskap om lese- og skriveprosesser i ulike sjangre
Ferdigheter
Studenten
- kan snakke engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner, og uttrykke menings- og holdningsnyanser ved hjelp av intonasjon
- kan skrive engelsk sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
- kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster
- kan velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en inspirerende måte
- kan tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforsking av samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på sammenlikning med egen kultur
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen
- kan legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som integrerer ulike språkferdigheter, og fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
- kan veilede elevene i lese- og skriveprosesser
- kan analysere, tolke og sammenligne tekster skrevet til barn, ungdom og voksne med hensyn til innhold, form og funksjon
Generell kompetanse
Studenten
- har høy kompetanse i engelsk
- kan reflektere over egen læring og praksis i engelsk i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til engelskfaget
Krav til forkunnskaper
Engelsk 1 (30sp) eller tilsvarende
Undervisnings- og læringsformer
Vekten blir lagt på varierte arbeidsformer som gruppe- og prosjektarbeid, både på samlinger og på nett. Det blir anledning til å trene muntlig og skriftlig språk i ulike sjangre. Gjennom et Literature Circles prosjekt får studentene mulighet til å diskutere og analysere en roman. Deltakerne arbeider med språkoppgaver og vurderingsoppgaver, og diskusjon står sentralt i litteratur- og kulturemner. I tillegg vil deltakerne ha ansvar for presentasjoner innenfor ulike emner.
All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen, kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Ikke alle tekstene på pensumlisten vil bli gjennomgått. Deler av pensumet i de enkelte emnene må derfor leses som selvstudium.
Studiet er nett- og samlingsbasert. Canvas brukes som kommunikasjonssystem. Her legges det ut leksjoner, arbeidsoppgaver og obligatoriske arbeidskrav. I tillegg vil det være tre samlinger som går over to dager per semester ved Høgskulen på Vestlandet. Samlingene foregår på dagtid i ukedager.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Et litterært essay
- En oppgave i språkemner
Det vil bli gitt retningslinjer for hvert arbeidskrav og det vil også bli informert om veiledning og faglige krav.
Det stilles krav om at minst ett av de obligatoriske arbeidskravene knyttes til kunnskapsdeling i eget arbeidskollegium og minst en fra ledelsen.
Studenter som ikke består de obligatoriske arbeidskravene, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret, men maksimalt to forsøk per semester. Godkjent arbeidskrav er gyldig i tre påfølgende semestre.
Vurderingsform
Individuell skriftlig eksamen, 6 timer. Eksamen består av en språkdel og en litteratur-/kulturdel, og begge deler må være bestått for å få karakter i emnet.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler