Hopp til innhald

FSP-202 Familieterapeutiske retningar, del 2

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhald og oppbygging

Dette emnet bygger på kunnskap fra emnet Familieterapeutiske retninger 1, og fokuserer på hvordan familie-terapeutisk praksis har utviklet seg med tiden. Sentrale og mest anvendte fami-lieterapeutiske tilnærminger vil være i fokus. Dette gjelder språksystemisk tilnærming (samarbeidende, dialogisk tilnærming), narrativ tilnærming, diskursiv tilnærming, reflekterende prosesser og løsningsorientert tilnærming.

Ulike familieterapeutiske tilnærminger er hovedtema i dette emnet. Videre legges det vekt på at studenten arbeider med hvilken tenkning og hvilke arbeidsformer som kan passe i vedkommendes aktuelle praksis. Undervisningen knyttes til arbeid med barn, ungdom, voksne og familier i ulike kontekster. Undervisningen tilrettelegges for at studentene skal tilegne seg forståelse for og få inngående kunnskap i de ulike tilnærminger som gjennomgås i emnet

  • Språksystemisk tilnærming
  • Narrativ tilnærming
  • Reflekterende prosesser
  • Løsningsorientert tilnærming
  • Diskursiv tilnærming

Emnet fokuserer også på studenten som person i relasjon; i forhold til seg selv, sine erfaringer og opplevelser til andre mennesker, til ideer og diskurser. Studentene får innføring i hvordan skape og delta i ulike dialogiske og reflekterende prosesser. Temaene knyttes opp mot studentenes praksis, veiledning og personlige og profesjonelle utvikling.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har inngående kunnskap om ulike systemiske familieterapeutiske ideer og metoder
  • kan gjenkjenne, navnsette og vise metodene i egen praksis

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan beherske fagområdets uttrykksformer og anvende metodene i praksis på en selvstendig måte

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan analysere relevante faglige etiske problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Krav til forkunnskapar

Studierett ved Familieterapi og nettverksarbeid - HVL - Bergen

Undervisnings- og læringsformer

Det vektlegges og tilrettelegges for studentaktive læringsformer der studentene vil engasjeres i ulike former for strukturert egenaktivitet i grupper og rollespill. Forelesninger, demonstrasjoner og video benyttes også.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen;

  1. Krav om minimum 80% tilstedeværelse på obligatorisk studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning.
  2. Refleksjon over filmet samtale, transkribering og refleksjonsnotat

Godkjente læringsaktiviteter er gyldig tilsvarende tildelt studierett.

Vurderingsform

Eksamen

Muntlig individuell eksamen. Studenten legger fram video fra eget klinisk arbeid. Omfang 60 min.

Vurderingsuttrykk

Bestått /ikke bestått

Ny eksamen

Ved ikke bestått kan studenten gå opp til ny eksamen ved angitt tidspunkt

Hjelpemiddel ved eksamen

Alle

Meir om hjelpemiddel