Hopp til innhald

MAS225 LEAN

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Lean-tenkning, forankret i Toyota Production System (TPS), fokuserer på kontinuerlig forbedring gjensidig knyttet til respekt for mennesker. Dette er de to grunnpilarene i Lean. I MAS225: «Lean» (10 stp) følger studentene opplegget i ØAL116 «Produksjonsledelse og prosessforbedring» (7,5 stp) sammen med 3.års studentene på Logistikk. De ekstra 2,5 studiepoengene på MAS225 oppnås ved at studentene gjennomfører en mindre skriftlig tilleggsoppgave som arbeidskrav.

Emnets formål er å gi studentene forståelse av effektiviserings- og forbedringsmuligheter innad i en virksomhet og i en forsyningskjede. Sentralt står evnen til å forstå og se sammenhenger mellom de ulike delene i en virksomhet, enten det gjelder produkter, tjenester, informasjon eller personell, med sikte på kontinuerlige forbedringer. Gjennom teoretisk og praktisk problemforståelse vil studentene få trening i å vurdere utfordringer knyttet til endring og forbedring på ulike nivåer i virksomhetene.

Produksjonsledelse og prosessforbedring forankrer ledelsestenkning i de to grunnverdiene: kontinuerlig forbedring og respekt for mennesker. Spenningsforholdet mellom effektiv flyt og effektiv ressursutnyttelse utfordrer utforming og fordeling av arbeidsoppgaver og arbeidsstasjoner, lokalisering, layout, lagerhold og lagerstyring, kvalitet og kontrollsystemer i alle typer virksomheter: vare- eller tjenesteproduksjon, i offentlig eller privat virksomheter. Prosessene må styres, planlegges og koordineres slik at de forankres i virksomhetenes overordnede strategier for forretningsutvikling, innovasjon og produkt- / tjenesteutvikling og for anvendelse av informasjonssystemer. Enhver som berøres av virksomhetenes aktiviteter er omfattet av verdien "respekt for mennesker".

Faglig plattform vil bestå av litteratur innen Lean og forbedringsarbeid: Kaizen, JiT og visuell ledelse, prosessdesign samt metoder og verktøy som kan anvendes i forbedringsarbeid. Ulike deler konkretiseres gjennom caseoppgaver, bedriftsbesøk og gjesteforelesninger.

Læringsutbytte

Studentene vil etter å ha gjennomført og bestått dette emnet ha tilegnet seg:

Kunnskaper:

  • Kunne vurdere varierte framgangsmåter og hjelpemidler for kontinuerlig forbedring basert på respekt for mennesker
  • Kunne vurdere flyteffektivitet vs. ressurseffektivitet og faktorer som påvirker disse i varierte produksjonsprosesser
  • Kunne vurdere anvendelse av sentrale begreper og teknikker for forbedring fra leder- til operatørnivå og forstå overordnede sammenhenger og kostnadseffekter.

Ferdigheter:

  • Kunne anvende verktøy og modeller for planlegging og analyse av produksjonsutfordringer i praksis
  • Kunne benytte og forklare relevante analyseteknikker for styring og forbedring av prosesser innen produksjon og tjenesteyting
  • Kunne skrive, presentere og opponere i forbindelse med semesteroppgaver

Generell kompetanse:

  • Kunne forklare og kjenne utfordringer innen flyt og forbedring av prosesser
  • Ha grunnleggende kjennskap til utfordringer i forbedringsarbeid fra kartlegging av nå-situasjon til igangsetting og gjennomføring av forbedringsprosjekter.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Bestått alle fag fra første klasse

Undervisnings- og læringsformer

Klasseromsundervisning kombinert med gruppearbeid, bedriftsbesøk og evt. gjesteforelesninger. Studentene skriver en semesteroppgave i grupper hvor forbedringsarbeid diskuteres i en selvvalgt bedrift med utgangspunkt i virksomhetens verdistrømmer. Tilbakemeldinger underveis blir gitt i form av et strukturert opplegg for presentasjon/ opposisjon av semesteroppgavene for medstudenter samt tilbakemeldinger fra fagansvarlig. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene leverer en skriftlig oppgave som må godkjennes før studentene kan gå opp til skriftlig eksamen.

Innleveringstidspunkt blir annonsert av fagansvarlig.

Vurderingsform

Deleksamen med to deler:

1) Gruppebasert semesteroppgave (utgjør 40% av endelig karakter). 

Semesteroppgaven skal være på ca. 5000 ord. Innleveringstidspunkt blir annonsert av fagansvarlig. 

2) Skriftlig skoleeksamen, 3 timer (utgjør 60 % av endelig karakter). (Felles eksamen med ØAL116)

Eksamen kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F der F tilsvarer ikke bestått.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet.

Ved ikke bestått eksamen kan semesteroppgaven leveres på nytt i redigert form ved ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle skriftlige hjelpemidler

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • ØAL116 - Produksjonsleiing og prosessforbedring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • MAS137 - Forbetringsleiing - Leanleiing - Reduksjon: 10 studiepoeng