Hopp til innhald

MGUPØ301 Profesjonsemne 3

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Profesjonsundervisningen i GLU 5-10 består av ett emne som skal dekke ulike fagovergripende tema pr. studieår. Denne emneplanen gjelder for profesjonsundervisningen i 3. studieår.

Utdanningen skal kvalifisere studenten til å undervise til bærekraftig utvikling som et tverrfaglig og fagspesifikt tema. Utdanningen skal gi forskingsbasert kunnskap om temaet med vekt på klima, miljø og utvikling samt om ulike modeller for bærekraft.  Emnet skal også gi studentene erfaringer med og kompetanse i hvordan de kan å formidle kunnskap, påvirke holdning, motivere og gi elevene ferdigheter som bidrar til bærekraftig utvikling. Å ta miljøbevisste val er å ta aktivt ansvar for seg selv, fellesskapet og framtida på kloden.     

 

Å dannes som lærer innebærer både en personlig og en profesjonell prosess. I disse profesjonsøktene vil vi kaste lys over denne sammensatte prosessen. 

Hva kan det innebære at vi ser læreryrket som en profesjon? Hvordan blir profesjonen dannet? Hvilke faktorer styrer danningsprosessen for studenten, fra student til lærer? Hvordan kan studenten bli oppmerksom på danningsprosesser i samfunnet og ta aktiv del i egen danning? Hva er forskjellen på utdanning og danning?  

Gjennom å delta på profesjonsøktene i Profesjon og danning vil studenten få et innblikk i egne danningsprosesser på veien til læreryrket.  

Studenten skal få kjennskap til, og forståelse for, hvordan kunnskap om profesjon og danning er relevant for pedagogisk praksis

 

Estetiske læreprosesser vektlegger kroppslige, følelsesmessige og kognitive opplevelser og vurderinger som grunnleggende for å skape og uttrykke sin forståelse av lærestoffet.  

Aktive, undrende og utforskende prosesser står sentralt i dette arbeidet, og forutsetter lærerens evne til å tilrettelegge for kreative, improvisatoriske og fortolkende undervisningsprosesser. 

Studentenes kreativitet, evne til å skape, samhandle, reflektere og kommunisere utvikles gjennom estetisk form. Studentene trenes i å tilrettelegge for elevers skapende læring, som kan være med å utvikle elevenes selvbilde og identitet.  

Den skapende interaksjon mellom elevene og mellom lærer og elev, er med på å fremme et godt lærings- og klassemiljø. 

 

Det interkulturelle samfunnet stiller krav til læreren sin kompetanse om mangfold og interkulturell forståelse. Etnisk, kulturelt og religiøst mangfold er en viktig del av skolehverdagen. Interkulturell forståelse innebærer at studentene er oppmerksomme på kulturelle ressurser, forskjeller, muligheter og utfordringer. Videre innebærer dette å utvikle evne til mangfoldssensitiv undervisning som skaper en felles forståelse mellom mennesker med forskjellige sosiale og kulturelle identiteter, og å kunne forholde seg til andre mennesker sin individualitet og kompleksitet.  

Læringsutbytte

Kunnskap 

Studenten  

  • skal ha noe kunnskap om jordens økologiske, sosiale og økonomiske tilstand  
  • skal ha noe kunnskap om utvalgte modeller for bærekraftigutvikling og bærekrafts målene, deres innhold og historie ( spenninger) 
  • skal ha noe kunnskap om utvalgte modeller, metodikk og historikk for utdanning til Bærekraft og hvordan Bærekraftsutdanning kommer til uttrykk i læreplanen og i ulike fagtradisjoner  

Ferdigheter

Studenten

  • skal være i stand til å planlegge og gjennomføre interaktive undervisningsøkter med fokus på bærekraft i utvalgte fag og som tverrfaglige tema.  

Generell kompetanse 

Studenten

  • må være i stand til å vurdere tema kritisk, og være bevisst på ulike spenningsforhold og interessekonflikter innenfor området.  

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om praksiser som skaper meningsfull undervisning for, og mellom elever  
  • kjenner til hvordan danningsperspektiv kan støtte lærerarbeid i utviklingen av elevene sin autonomi innenfor læringsfellesskapet   

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere ulike danningsaktører i politikk og pedagogikk. 
  • kan belyse spenningsforholdet mellom politiske beslutninger om læringsmiljø og det å skape lokale forutsetninger i den enkelte skole 

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår hvordan ei profesjonelt danningsarbeid kan tilføre eller redusere yrket sin kompleksitet.  
  • kan gjenkjenne danningsstrategier i pedagogiske praksiser 

Kunnskaper

Studenten

  • har kjennskap til og erfaring med ulike innfallsvinkler til den estetiske dimensjonen 
  • har kunnskap om lærerens betydning for elevers forståelse av estetiske læreprosesser          
  • har kunnskap om konkrete verktøy og metoder for slik læring i skolen. 

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede estetiske læreprosesser der kollektive skapende prosesser står sentralt 
  • kan legge til rette for helhetlig læring ved å ta i bruk virkemidler, verktøy og metoder knyttet til estetiske læreprosesser  
  • fremme dybdelæring gjennom den estetiske dimensjonen 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lede estetiske læreprosesser som fremmer helhetlig kroppslig, følelsesmessig og kognitiv læring  

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kulturelt og religiøst mangfold som ressurs og utfordring i klasserommet 
  • har kjennskap til og erfaring med ulike kulturelle uttrykk og tradisjoner 
  • har kunnskap om interkulturelt perspektiv    

Ferdigheter

Studenten

  • har evne til å løfte fram og anvende ulike kulturuttrykk som en ressurs for mangfoldssensitiv undervisning 
  • har evne til å legge til rette for et godt klasse- og læringsmiljø, og ta initiativ til å ivareta et godt samarbeid mellom skole og hjem  

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til å tilrettelegge for uenighetsfellesskap og utnytte potensialet og de ressursene som alle elever representerer 

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen skjer i klasser, større grupper, digitalt og på ulike læringsarenaer. Aktiv studentdeltakelse er forventet og undervisningen vektlegger studentaktive læringsformer. 

Variasjon mellom introduksjoner, arbeid i grupper, utforming av tekst/podkast/film, digitale og fysiske rammer. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Arbeidskrav i form av en til to quizbacker som besvares i et oppgitt tidsvindu og oppmøte på eventuelle fysiske samlinger. 

Obligatorisk oppmøte

Estetiske læreprosesser krever at studentene deltar aktivt i læringsformene som undervisningen legger opp til.  

Obligatorisk oppmøte.

Vurderingsform

Det er ingen vurdering i emnet.