Hopp til innhald

TPE804 Forebygging for et inkluderende læringsmiljø

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Spesialpedagogikk 2 bygger videre på Spesialpedagogikk 1 (eller tilsvarende spesialpedagogiske fag). 

Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium og består av følgende to emner:

  1. Psykososiale vansker, 15 sp (TPE803)
  2. Forebygging og tidlig innsats, 15 sp (TPE804)

Studiet skal bidra til å gjøre studentene i stand til å oppdage og analysere elevers utfordringer fra ulike individ- og systemperspektiv, utvikle et kritisk og analytisk blikk på teori og praksis og knytte teori og empiri opp mot egen erfaring.

Emnet Forebygging og tidlig innsats gir innsikt i ulike perspektiver på utvikling, risikofaktorer, forebygging og ulike former for tiltak for å fremme et inkluderende læringsmiljø. Du vil få kunnskap om tidlig innsats i alle aldre og forebygging av ulike vansker. Veiledning, intern og eksternt samarbeid og etiske refleksjoner vil også stå sentralt.

Studiet har et utviklings- og praksisorientert fokus med vekt på videreutvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse, noe som forutsetter egenaktivitet på og mellom samlingene, i tillegg til noe samarbeid i grupper mellom samlingene.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten skal

  • ha god kunnskap om kartlegging og tidlig innsats
  • ha innsikt i forebygging og tilrettelegging i et ressurs- og mestringsorientert perspektiv
  • kunne reflektere over hvordan læringsmiljø kan utformes for å fremme inkludering, aktiv deltakelse og god psykisk helse i skolen
  • ha kunnskap om rådgivning/veiledning og samarbeid og kunne reflektere over etiske utfordringer i spesialpedagogisk arbeid

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • vektlegge elevens ressurser og muligheter i spesialpedagogisk arbeid
  • ta i bruk ulike kartleggingsmetoder
  • kritisk anvende rådgivningsferdigheter i spesialpedagogisk arbeid på individ og systemnivå
  • bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt samarbeide med elever, foresatte og kollegaer
  • ta i bruk profesjonsfaglig digital kompetanse i spesialpedagogisk arbeid

Generell kompetanse

Studenten skal kunne

  • ta i bruk forskningsbasert kunnskap for å legge til rette for aktiv deltakelse og fellesskap for en sammensatt elevgruppe, i samarbeid med andre sentrale aktører i og utenfor skolen
  • ha bevissthet rundt etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid
  • ha evne til kritisk refleksjon over egen rolle og utvikling som profesjonsutøver, på egen hånd og i et profesjonsfellesskap

Krav til forkunnskaper

TPE801 og TPE802 eller tilsvarende. 

Undervisnings- og læringsformer

Studiet består av en kombinasjon av samlinger og nettbasert undervisning. Det vil være tre samlinger hvert semester (to til tre dager). På samlingene legges det opp til varierte arbeidsformer, som forelesninger, studentaktivt arbeid, samarbeidsoppgaver, læringsseminar med gruppeframlegg og praktiske øvelser. Refleksjon og erfaringsdeling vil stå sentralt i studiet. Mellom samlingene vil studentene ha arbeidskrav de skal gjennomføre individuelt, i grupper eller på eget arbeidssted. Ulike digitale verktøy vil bli brukt i og mellom samlinger. Læringsplattformen Canvas vil bli brukt til kommunikasjon mellom faglærere og studenter. 

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Arbeidskrav 1: Utarbeide en prosjektplan for den individuelle semesteroppgaven (eksamen). Planen skal omfatte valg av tema, foreløpig problemstilling og forslag til hvordan problemstillingen kan belyses ved hjelp av forskning, litteratur og teori.
  • Arbeidskrav 2: Individuelt refleksjonsnotat knyttet til erfaringsdeling i eget kollegium. 

Alle arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i tre semester.

Vurderingsform

Individuell semesteroppgave (4000 ord +/- 10%). Oppgaven tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling som er relevant for studiets emner.

Ved ny/utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av semesteroppgaven leveres en gang. Ved senere forsøk må det utarbeides ny problemstilling og leveres ny semesteroppgave.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det forutsettes korrekt bruk av kildehenvisning. 

Mer om hjelpemidler