Hopp til innhald

KKP301 Kulturforståelse og interkulturell pedagogikk

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Høgskolen på Vestlandet tilbyr emnet Kulturforståelse og komparativ pedagogikk som et tverrfaglig fordypningsemne innenfor en 3-årig barnehagelærerutdanning. Emnet er lagt til høsten, tredje studieår. Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på fagene pedagogikk, drama og norsk.

Studiet omfatter flerfaglige perspektiver på kulturforståelse, kulturformidling og komparativ pedagogikk. Innholdet er strukturert etter temaene:

  • Kulturforståelse
  • Kulturformidling
  • Komparativ pedagogikk
  • Profesjonsidentitet

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om ulike syn på barn og barndom
  • har kunnskap om den sammensatte kulturpåvirkning barn møter i og utenfor barnehagen
  • har kunnskap om muligheter og utfordringer som flerkulturelle møter representerer
  • har kunnskap om variasjon i livsbetingelser og kulturelle ytringsformer
  • har kunnskap om profesjonstenkning og profesjonsutøving, og ideologiske utfordringer for barnehagelærerprofesjonen

Ferdigheter

Studenten

  • kan skape et godt og variert kulturmiljø i barnehagen
  • kan forstå sammenhenger mellom samfunn, kultur, barneomsorg og danning
  • kan møte krav til barnehagen/barnehageprofesjonen ut fra eget ståsted, faglige og etiske vurderinger
  • kan anvende dramafaglige metoder i sin kulturformidling og som kommunikasjonsform

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lede barn, kollegaer og foresatte i ulike sammenhenger
  • viser evne til å reflektere over egne verdier og holdninger gjennom studier av kulturvariasjoner
  • har selvstendig, kritisk og reflektert forståelse for barnehageprofesjonens særstilling og utfordringer i dagens flerkulturelle samfunn
  • viser evne til å reflektere over læringsutbyttene og se dem i sammenheng med egen danningsprosess

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studiet forutsetter studentaktive læringsformer gjennom deltakelse i dialogiske undervisningsopplegg, skriftlige arbeider, drøfting og fremlegg i seminarer. Det forutsetter medvirkning i utøvende prosjekter og ulike former for fremføringer.

Emnet krever stor egeninnsats knyttet til pensumlitteraturen. Derfor anbefales det at lærestoffet diskuteres i kollokviegrupper som studentene selv organiserer.

I forbindelse med studiet vil det bli arrangert et obligatorisk studie- og praksisopphold i Minnesota, en stat som står sentralt i det komparative studiet på kurset. Studieoppholdet inneholder praksis i skoler/førskoler. Det vil arrangeres ukentlige workshops og seminarer sammen med studenter ved Bemidji State University. Studieoppholdet har en måneds varighet. Pris for innhold og opphold vil foreligge ved studiestart, men antydes til å bli ca. 45.000 kr. Store deler av denne summen vil bli dekket av Statens lånekasse for utdanning. I tillegg får studentene reisestøtte til flybilletter med 65% stipend og 25% lån.

Studieoppholdet er en forutsetning for å kunne fullføre studiet. Studenter som på grunn av sykdom eller av andre tvingende grunner blir forhindret fra å delta på hele eller deler av studieoppholdet, vil måtte gjennomføre et alternativt faglig opplegg i samråd med faglærerne

Canvas er høgskolens studiestøttesystem, og det forutsettes at studentene bruker dette aktivt. Mange av studieaktivitetene og mye av kunnskaps- og informasjonsutvekslingen skjer innenfor skolens elektroniske læringsplattform. Studentene skal bruke studiestøttesystemet, aktuelle nettkilder i emnet og være aktive i forhold til bruk av biblioteket ved HVL.

PRAKSIS

Leidelse av barn og barnehagen

Studenten skal i tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere både på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette. Studenten skal utvikle ulike sider ved barnehagelærerrollen, som å:

  • stå fram som barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvingen generelt og fordypningen spesielt
  • øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse
  • kunne legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek

Lederdagene (minimum 5) skal gjennomføres i løpet av hele praksisperioden (høst og vår) og må ha fokus på disse områdene i vurderingen av studenten.

Obligatorisk læringsaktivitet

De obligatoriske læringsaktivitetene er knyttet til læringsutbyttene i emnet. Nærmere beskrivelse blir gitt ved semesterstart.

De obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente før studenten kan fremstilles for eksamen.

1) Godkjent obligatorisk deltakelse, minimum 80%.

2) Individuell, akademisk tekst der studenten presenterer og drøfter ett av temaene som tas opp i pensum.

3) Muntlig gruppepresentasjon for lærere/lærerstudenter om pedagogisk arbeid i norsk barnehage

4) Gruppevis scenisk fremføring for barn i skoler/førskoler i Bemidji

5) Workshop med muntlige refleksjoner fra praksis danner utgangspunkt for en individuell skriftlig praksisrapport

Dersom en læringsaktivitet ikke blir godkjent, får studenten en (1) mulighet til ny innlevering/gjennomføring innenfor ordinært studieforløp for emnet. Nytt forsøk må være avviklet senest 3 uker før eksamensperioden begynner. Godkjent læringsaktivitet er gyldig i 2 år etter godkjenning.

Vurderingsform

Deleksamen, med en praktisk gruppeoppgave og en individuell hjemmeeksamen.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått bli tatt som ny/utsatt eksamen. 

Gruppeoppgave utgjør 40% av endelig karakter, og individuell hjemmeeksamen utgjør 60% av endelig karakter. 

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått. 

Gruppeoppgave

Praktisk gruppeeksamen i form av en teaterforestilling for barn. Til teaterforestillingen er det knyttet en muntlig samtale. Tid og sted for eksamen blir opplyst på læringsplattformen. Det skal skrives gruppekontrakt ved eksamensstart. Nærmere retningslinjer og vurderingskriterier blir gitt ved eksamensstart. Gruppen vil få én karakter. 

Individuell hjemmeeksamen, 5. dager

Tid for ut- og innlevering av eksamen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem. 

Utsatt/ny eksamen

Første utsatte/nye eksamen for gruppeoppgaven gjennomføres i gruppe eller individuelt for barn i barnehage så snart det er praktisk mulig. 

Første utsatte/ny eksamen i den individuelle hjemmeeksamen gjennomføres ved innlevering av ny individuell hjemmeeksamen, senere ved skriftlig skoleeksamen over 6 timer. 

 

Hjelpemidler ved eksamen

  • Praktisk gruppeeksamen: Alle
  • Hjemmeeksamen: Alle

Mer om hjelpemidler