Hopp til innhald

LUPEKI102 Bevegelsesaktiviteter og friluftsliv 1

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Kjernen i kroppsøving og idrettsfag er bevegelses- og idrettsaktivitet og den betydning bevegelse og forskjellige bevegelseskulturer har for barn og unges utvikling, læring og danning. Emnet er didaktisk forankret i gjeldende læreplaner. Med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskulturer og tradisjonelle bevegelses- og idrettsaktiviteter skal studenten utvikle praktiske ferdigheter og tilegne seg forskningsbasert kunnskap om kroppslig læring, lek og bevegelses- og idrettsaktiviteter i ulike bevegelsesmiljøer. I emnet skal studenten også tilegne seg ferdigheter i noen svømmearter og kunne  utføre selvberging og livredning inne. Dette skal videre gi grunnlag for å styrke ferdigheter i planlegging, organisering, tilrettelegging og veiledning av aktivitet for alle elever uansett forutsetninger, samt ivareta egen og elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø. 

Emnet starter med en overnattingsekskursjon med fokus på relasjonsbygging, lek og uteaktiviteter.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte: 

Kunnskaper  

Studenten 

  • har kunnskap om kroppslig læring, lek og andre bevegelses- og idrettsaktiviteter i ulike kulturelle kontekster  
  • har brei kunnskap om svømme- og livredningsopplæring inne
  • kan analysere faglige problemstillinger og begrunne egne valg i undervisning av lek, svømming og andre bevegelses- og idrettsaktiviteter  
  • kjenner til forskings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet 

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan analysere læreplanverket og læreplaner i kroppsøving og begrunne valg av mål, innhold og arbeidsmåter med utgangspunkt i fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen  
  • kan analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger  
  • kan gjennomføre og lede praktiske og estetiske læringsprosesser knyttet til kroppsøving og idrettsfag  
  • kan analysere og legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter, deriblant digitale hjelpemidler 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan gjennom aktivitet og refleksjon opparbeide seg kompetanse om bevegelseskulturer i stadig endring  
  • kan reflektere over, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvings- og idrettsfagslærer  
  • kan delta i samhandling med andre og arbeide selvstendig med aktivitetene  
  • kan observere, analysere og vurdere didaktiske element i aktivitetene 
  • kan planlegge og gjennomføre lek, svømmeopplæring og ulike aktiviteter tilpasset ulike utviklings- og ferdighetsnivå  

Krav til forkunnskaper

Ingen 

Anbefalte forkunnskaper

Ingen 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er i stor grad praktisk undervisning, der teori blir integrert gjennom praktisk erfaring. I enkelte kurs er det også teoretiske forelesninger. Gruppe og individuelt arbeid med fokus på studentaktive læringsformer inngår og som en viktig del av emnet. Emnet fokuserer på aktiviteter som gjennomføres på campus, i svømmebasseng og i nærområdet til HVL. Det ligger en overnattingsekskursjon til emnet.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:  

  • Deltagelse i obligatorisk undervisning skal gi studenten kunnskap om og ferdigheter i kroppslig læring, lek, svømming, og andre bevegelses- og idrettsaktiviteter i ulike kulturelle kontekster  
  • Individuell praktisk- metodisk oppgave med fokus på planlegging og gjennomføring av ulike bevegelsesaktiviteter tilpasset ulike utviklings- og ferdighetsnivåer   
  • Praktisk- metodisk gruppeoppgave (3-4 studenter). Med fokus på varierte arbeidsmetoder skal gruppen gjennom praksis planlegge, observere og analysere didaktiske elementer i ulike aktiviteter 

I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart. 

Vurderingsform

Individuell praktisk eksamen med påfølgende muntlig eksaminasjon (45 minutter) Karakterskala: A-F, der F er ikke bestått. 

Eksamen består av: 

  • Planlegging, gjennomføring og evaluering av en praktisk undervisningsøkt. Det skal forut for praksisøkten leveres et skriftlig plandokument. Medstudenter skal stille som "elever" i den praktiske gjennomføringen. 
  • Muntlig eksaminasjon, der studenten kan få spørsmål både fra pensum og den praktiske undervisningsøkten. 

Detaljerte retningslinjer om eksamen framgår av eget skriv fra faglærer. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt ved utarbeidelse av skriftlig plandokument. Nødvendig utstyr for å kunne gjennomføre den praktiske undervisningsøkten er tillatt. Ingen hjelpemidler er tillatt ved gjennomføring av muntlig eksaminasjon. 

Mer om hjelpemidler