Hopp til innhald

MHE801 Mat i et læringsperspektiv

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Mat og helse 1 består av emne 1 Mat i et læringsperspektiv (MHE801) og emne 2 Mat i et helseperspektiv (MHE802), hver på 15 studiepoeng.

Faget mat og helse i grunnskolelærerutdanningen er et allmenndannende, praktisk og estetisk profesjonsfag og skal forberede studentene til å undervise i faget i grunnskolen. Gjennom studiet skal studentene utvikle kjennskap til fagets historiske utvikling og styringsdokumenter og kompetanse om trygg mat, smak og sensorikk, måltidstradisjoner og kritisk vurdere læremidler i faget. 

Emne 1 Mat i et læringsperspektiv (MHE801) gir en innføring i fagområdet mat og helse, og lærerens rolle knyttet til elevenes læring i faget med særlig fokus på planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid i faget.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om fagets historiske utvikling 
  • har kjennskap til de mest sentrale styringsdokumentene som regulerer læringsarbeidet i mat og helse i grunnskolen
  • har kunnskap om didaktiske undervisningsmetoder i mat og helse
  • har matvarekunnskap
  • har kunnskap om trygg mat
  • har kunnskap om ulike måltidstradisjoner i et kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om matdanning

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge undervisning i mat og helse ut fra elevenes forutsetninger
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og skapende evne 
  • kan formidle smaksopplevelser ved hjelp av sensoriske uttrykk
  • kan planlegge og lage trygg mat
  • kan orientere seg kritisk ved valg og bruk av læremidler
  • kan gjennomføre faglig formidling gjennom digitalt verktøy
  • kan vurdere ulike læremidlers relevans for faget
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å skape et godt læringsmiljø og utvikle gode relasjoner til og mellom elever
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i mat og helse som sikrer progresjon i faget
  • kan sette faget i en tverrfaglig kontekst

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Individuelt arbeid mellom samlingene
  • Gruppearbeid
  • Demonstrasjon/forevisning
  • Muntlig og skriftlig presentasjon
  • Selvstudium
  • Utprøving av elektronisk læremiddel mellom samlingene med en mat- og helseklasse i grunnskolen

Obligatorisk læringsaktivitet

For å kunne fremstille seg til eksamen må studentene ha deltatt på 3 samlinger a 2 dager (80 % oppmøtekrav), digital oppfølging på nett (via Canvas) og ha bestått følgende læringsaktiviteter:

  1. Studenten skal individuelt planlegge, gjennomføre og evaluere et elektronisk læremiddel som skal innebære kreativitet eller eksperimentering i mat og helse i grunnskolen. Nærmere krav fastsettes av faglærer.
  2. Studenten skal individuelt lage en digital fortelling relatert til mat og måltider. Sammen med fortellingen skal det følge et refleksjonsnotat. Nærmere krav fastsettes av faglærer.
  3. Studentene skal i gruppe planlegge, gjennomføre og vurdere en del av en praktisk leksjon for medstudenter. Nærmere krav fastsettes av faglærer.

Det stilles også krav om at minst en av læringsaktivitetene knyttes til kunnskapsdeling i eget arbeidskollegium.

Godkjent læringsaktivitet er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen. Ved for stort fravær må forsømt studiedeltakelse tas igjen neste gang emnet arrangeres.

Vurderingsform

Individuell praktisk-metodisk eksamen på 30 minutter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler