Hopp til innhald

MHE802 Mat i et helseperspektiv

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Mat og helse 1 består av emne 1 Mat i et læringsperspektiv (MHE801) og emne 2 Mat i et helseperspektiv (MHE802), hver på 15 studiepoeng.

Faget mat og helse i grunnskolelærerutdanningen er et allmenndannende, praktisk og estetisk profesjonsfag og skal forberede studentene til å undervise i faget i grunnskolen. Gjennom studiet skal studentene utvikle kompetanse i helsefremmende og bærekraftig kosthold. 

Emne 2 Mat i et helseperspektiv (MHE802) fokuserer særlig på mat og måltiders helsemessige dimensjon. Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter som gjør barn og unge i stand til å foreta gode matvalg.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om sentrale trekk ved utviklingen i norsk kosthold og bakgrunnen for og hovedinnholdet i norsk ernæringspolitikk
  • har kunnskap om de nasjonale kost- og næringsstoffanbefalingene
  • har kunnskap om de viktigste kostholds- og ernæringsutfordringene blant barn og unge 
  • har kjennskap til globale kostholdsutfordringer
  • har kunnskap om et bærekraftig kosthold
  • har kunnskap om ulike merkeordninger for mat
  • har kunnskap om allergier og matintoleranser
  • har kunnskap om hvordan bearbeiding av matvarer og sammensetning av maten påvirker den ernæringsmessige kvaliteten av måltidet

Ferdigheter

Studenten

  • kan gi relevante og praktiske råd om kosthold
  • kan vurdere påstander om mat, kosthold og helse 
  • kan legge til rette for bærekraftig forbruk og matvalg
  • kan bruke digitale verktøy til å beregne og vurdere matens næringsinnhold 
  • kan kritisk finne og vurdere kilder til faglig litteratur
  • kan bruke fagspråk og veilede elevene i deres utvikling av faglige ord og begrep

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff, problemstillinger og løsninger og bidra til utvikling av en profesjonell lærerrolle
  • kan planlegge og lage mat i tråd med de nasjonale kostholdsanbefalingene som fremmer gode matvalg og matvaner
  • kan utnytte råvarer og redusere matsvinn

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

MHE801

Undervisnings- og læringsformer

Sentrale arbeidsformer i emnet: Individuelt arbeid, gruppearbeid, forelesning, selvstudium, praktisk kjøkkenarbeid (med fokus på fisk, frukt og grønnsaker, sunt matfett, relevante matlagingsteknikker, og måltidets rolle i utjevning av sosiale ulikheter i helse), og veiledning individuelt samt fra medstudenter. Nettbaserte undervisningsformer som digital test, diskusjonsforum og spørreundersøkelser vil bli brukt.

Obligatorisk læringsaktivitet

For å kunne fremstille seg til eksamen må studentene ha deltatt på 3 samlinger a 2 dager (80 % oppmøtekrav), digital oppfølging på nett (via Canvas), digital test og ha bestått følgende læringsaktiviteter:

  1. Matvareforbedring: Studenten skal individuelt bruke Kostholdsplanleggeren til å forbedre en halvfabrikat matrett i tråd med nasjonale kostholdsanbefalinger, samt foreta en praktisk utprøving i en klasse. Det skal skrives en rapport over arbeidet, der elevstemmen kommer tydelig frem. Nærmere krav fastsettes av faglærer.
  2. Fagtekst: Studenten skal individuelt skrive en fagtekst om et bestemt tema innenfor mat og måltiders helsemessige dimensjon basert på kritisk vurdering av fagkilder. Nærmere krav fastsettes av faglærer.

Det stilles også krav om at minst en av læringsaktivitetene knyttes til kunnskapsdeling i eget arbeidskollegium.

Godkjent læringsaktivitet er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen. Ved for stort fravær må forsømt studiedeltakelse tas igjen neste gang emnet arrangeres.

Vurderingsform

Skriftlig hjemmeeksamen, 4 timer.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler