Hopp til innhald

NTS805 Norsk tegnspråk 1, emne 1 - Norsk tegnspråk i samfunnet

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Studiet vil gi studentene inngående kunnskap om norsk tegnspråks plass og status i samfunnet, både sett i lys av språkets rolle i skole- og organisasjonshistorie, døves kultur og språkvitenskapelig anerkjennelse av norsk tegnspråk som fullverdig språk, samt faget norsk tegnspråk sin plass og funksjon i dagens skole.

Studiet er et kombinert nett- og samlingsbasert tilbud, med to samlinger per semester. Studiet har også variert digital undervisning, oppfølging og egenaktivitet mellom samlingene.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om norsk tegnspråks plass og status i samfunnet
  • kunnskap om forskjellen mellom tegnede og talte språk
  • kunnskap om lovverk og rettigheter for hørselshemmede
  • kunnskap om veileder for hørselshemmede og tolkerettigheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • formidle fagkunnskap om norsk tegnspråk og døves kultur og historie til elever på ulike alderstrinn, og til kolleger ved egen skole
  • analysere språkideologi i praksis og relasjoner mellom språk og makt fra minoritets- og majoritetsperspektiv

Generell kompetanse

Studenten har

  • kompetanse om ulike støttesystemer, og kan bidra til samarbeid rundt tegnspråklige hørselshemmede elever i skolen
  • kompetanse om det å leve som tegnspråklig i et mangfoldig, flerspråklig og flerkulturelt samfunn - i Norge og på internasjonale arenaer

Krav til forkunnskaper

Ferdigheter i Norsk tegnspråk tilsvarende A2 nivå ( jf. CEFR) . Det vil gjennomføres opptaksprøve for alle søkere til studiet.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er samlingsbasert med 2 samlinger på HVL. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium og i arbeid med oppgaver. Undervisningen i emnet, vil i tillegg til fysiske samlinger på campus, ha jevnlige nettbaserte undervisningsøkter. Undervisningen vil til dels være basert på en serie forberedte ferdiginnspilte video-presentasjoner, og vil bestå av forelesninger, studentledete seminarer, prosjektoppgaver, diskusjoner og refleksjoner. Videre forventes det at studentene jevnlig møter medstudenter digitalt, for å jobbe med oppgaver og problemstillinger knyttet til temaer som berøres i emnet. Det forventes jevn arbeidsinnsats gjennom hele semesteret. Informasjon, kommunikasjon og læringsarbeid utenom samlingene foregår via HVL sin digitale læringsplattform Canvas. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Læringsaktiviteter vurderes til godkjent eller ikke godkjent.

Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente læringsaktiviteter: 

  • Framlegg, individuelt eller i par, av en analyse og drøfting av én av fagartiklene fra pensumlisten. Framlegget presenteres på tegnspråk, skal ha et omfang på 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til plenumsdiskusjon. Formålet med læringsaktiviteten er å gi studentene erfaring med formidling av fag- og utviklingsarbeid.  
  • Individuell innlevering av et notat på 300 ord +/- ti prosent med forslag til framlegg i selvvalgt tema innenfor temaet "Norsk tegnspråk i samfunnet" til elever eller kolleger ved egen skole. Ytterligere krav til omfang og innhold vil fremgå i eget skriv.  
  • Prøveforelesning ved HVL; formidle fagkunnskap om "Norsk tegnspråk i samfunnet" til medstudenter. Krav til omfang og innhold vil fremgå i eget skriv.     

Det er krav om 80 % frammøte i undervisning på campus og digitale samlinger, for å kunne melde seg opp til eksamen. 

Vurderingsform

Del 1: Oppgave. Formidling av fagkunnskap om "Norsk tegnspråk i samfunnet" til elever eller kolleger ved egen skole. Filmopptak av fremlegget skal leveres. Vekting 60 % av endelig karakter.

Del 2: Oppgave. Refleksjonsnotat knyttet til Del 1 (framføring på egen skole), 1500 ord. Vekting 40 % av endelig karakter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått bli tatt som ny/utsatt eksamen.  

Hjelpemidler ved eksamen

Alle 

Mer om hjelpemidler