Hopp til innhald

NTS806 Norsk tegnspråk 1, emne 2 - Norsk tegnspråk i læreplanverket og tegnspråklig undervisningspraksis

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

I norsk tegnspråk 1 emne 2 får studentene erfaring med analyse av- og arbeid med læreplaner for elever med tegnspråk, og kunnskapsløftet LK20 generelt. Studentene tilegner seg kunnskap om grunnleggende ferdigheter i tegnspråk, om fagets kjerneelementer og om tverrfaglige temaer. Studentene vil arbeide med å se sammenheng mellom læreplaner, tilgang til språkmiljø, sosial læring og inkluderende læringsmiljø. De får kjennskap til progresjon, kjennetegn på måloppnåelse, vurdering, vurderingsordninger, samt utfordringer ved vurdering av elever med tegnspråk. Studentene tilegner seg kunnskap om arbeidsmåter i faget, og om multimodal meningsdanning i interaksjon for å analysere og forstå tegnspråklig undervisningspraksis på ulike skolearenaer. Studentene opparbeider ferdigheter i å planlegge og gjennomføre undervisning i og på norsk tegnspråk med bruk av relevante digitale verktøy og arbeidsmåter, samt ferdigheter til å kritisk vurdere muligheter og begrensninger ved synkron nettundervisning i og på tegnspråk

Læringsutbytte

Kunnskaper 

Studenten har

  • kunnskap om opplæringsloven og gjeldende læreplaner for elever med tegnspråk 
  • kunnskap om grunnleggende ferdigheter i tegnspråk, fagets kjerneelementer og hvordan man med bakgrunn i faget kan jobbe med tverrfaglige emner 
  • kunnskap om multimodal meningsdanning i interaksjon og tegnspråklig kommunikasjon 

Ferdigheter 

Studenten kan

  • analysere og praktisk arbeide med læreplanen for elever med tegnspråk i skolen 
  • vurdere ulike arbeidsmåter, læringsarenaer og organisering opp mot fagets relevans og sentrale verdier 
  • observere og analysere tegnspråklig undervisningspraksis på ulike skolearenaer 
  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i og på norsk tegnspråk med bruk av relevante digitale verktøy og arbeidsmåter 

Generell kompetanse 

Studenten har

  • innsikt om progresjon i faget, kjennetegn på måloppnåelse, vurdering, vurderingsordninger, samt utfordringer ved vurdering av elever med tegnspråk 
  • utviklet profesjonsfaglig digital kompetanse som grunnlag for å kritisk vurdere muligheter og begrensninger av digital synkron og asynkron undervisning av tegnspråk 
  • kompetanse om sammenheng mellom læreplaner, tilgang til språkmiljø, sosial læring, klasseledelse og inkluderende læringsmiljø

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

NTS805

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er samlingsbasert med 2 samlinger på campus ved OsloMet. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium og i arbeid med oppgaver. Undervisningen i emnet vil i tillegg til fysiske samlinger på campus, ha jevnlige nettbaserte undervisningsøkter. Undervisningen vil til dels være basert på en serie forberedte ferdiginnspilte video-presentasjoner, og vil ta form av forelesninger, studentledete seminarer, prosjektoppgaver, diskusjoner og refleksjoner. Videre forventes det at studentene jevnlig møter medstudenter digitalt, for å jobbe med oppgaver og problemstillinger knyttet til temaer som berøres i emnet. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Læringsaktiviteter vurderes til godkjent eller ikke godkjent. 

Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente læringsaktiviteter: 

  • Framlegg, individuelt eller i par, av en analyse og drøfting av én av fagartiklene fra pensumlisten. Framlegget presenteres på tegnspråk, skal ha et omfang på 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til plenumsdiskusjon. Formålet med læringsaktiviteten er å gi studentene erfaring med formidling av fag- og utviklingsarbeid.  
  • Innlevering av et notat på 300 ord +/- ti prosent med forslag til prosjektoppgave som studenten skal jobbe med gjennom semesteret, og legges frem ved eksamen (se under). Prosjektoppgaven skal omhandle et konkret undervisningsopplegg i faget norsk tegnspråk. Notatet skal ha med omtale av mål med undervisningen, innhold, arbeidsmåter, læreforutsetninger, rammefaktorer og vurdering.  
  • Individuelt produsere en sammensatt tekst på tegnspråk, spilt inn på video, som omhandler prosjektoppgaven. Tekstens omfang skal være på 10 minutter +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstskaping på tegnspråk, samt planlegging av undervisning. 

Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 % tilstedeværelse. 

Vurderingsform

Muntlig eksamen. Fremlegg på tegnspråk av en prosjektoppgave (se arbeidskrav) ved et fagseminar med sensorer og medstudenter tilstede. Presentasjonen skal ha en varighet på 15-20 minutter og med inntil 10 minutter til spørsmål i etterkant. 

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle 

Mer om hjelpemidler