Hopp til innhald

PHA503 Innføring i vitenskap og metode

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet omhandler sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og perspektiver, og fokuserer på hvordan de kommer til uttrykk i valg av metode, analyse av data og formidling. Fokus er rettet mot vitenskapelig virksomhet generelt og forskning innen Psykisk helse- og rusarbeid spesielt. Evne og vilje til å stille kritiske vitenskapsteoretiske, metodologiske og etiske spørsmål ved hvordan forskningsprosjekter planlegges, gjennomføres og formidles i vitenskapelige publikasjoner, er sentralt på emnet.

  • Innføring i vitenskapsteori
  • Akademisk skriving og formidling
  • Karakteristika ved kvantitativ og kvalitativ metode

Emnet kan søkes som enkeltemne, men kun for utvalgt søkergruppe. 

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har bred kunnskap om vitenskapsteoretiske tradisjoner og perspektiver
  • har kjennskap til karakteristika ved kvantitative og kvalitative forskningsmetoder
  • har kunnskap om etiske prinsipper for forskning og formidling av forskning
  • har inngående kjennskap til prinsipper for akademisk kildebruk og siteringspraksis
  • har bred kjennskap til etiske og metodiske utfordringer av spesielt stor relevans for Psykisk helse- og rusarbeid

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan kritisk evaluere metodologiske aspekter ved kvalitative og kvantitative forskningsprosjekt
  • kan kritisk vurdere kildebruk i vitenskapelige publikasjoner
  • kan anvende sine kunnskaper til å stille kritiske vitenskapsteoretiske, metodologiske og etiske spørsmål ved hvordan forskningsprosjekter planlegges, gjennomføres og formidles i vitenskapelige publikasjoner

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan reflektere rundt karakteristika ved vitenskapelig virksomhet generelt, og innen psykisk helse- og rusarbeid spesielt

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Selvstudier
  • Gruppearbeid

Gruppearbeid med fokus på kritisk gjennomlesning av vitenskapelige artikler med spesiell relevans for fagfeltet. Lærer veileder gruppene og gruppene har muntlig framlegg med påfølgende plenumsdiskusjon.

Obligatorisk læringsaktivitet

Ingen

Vurderingsform

Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen, 4 timer.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A - F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ny eksamen blir gjennomført med samme form som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler