Hopp til innhald

VEI801 Profesjonsrettet veilederutdanning, veiledning i barnehage og skole, grunnemne

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Dette er et grunnemne i veiledning for lærere i skole og barnehage som gir teoretisk, etisk og praktisk innføring i veiledning for barnehage og skole. Studiet introduserer teorier og metoder i veiledning og vektlegger forskningsbaserte perspektiver om veilederrollen i skole og barnehage. Sentrale tema er videre om veiledningsteori, kommunikasjon, etikk og profesjonelle læringsfellesskap for førskolelærere og grunnskolelærere. Emnet gir praktisk og teoretisk grunnlag for videre fordypning i ett av emnene Profesjonskvalifisering (VEI802) eller emnet Profesjonsveiledning (VEI803).

Læringsutbytte

Kunnskap:

 

Kandidaten har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog og kollektive lærings- og utviklingsprosesser.

Kandidaten har inngående kunnskap om relasjonsbygging, samhandlingsprosesser og kommunikasjon i veiledning.

Kandidaten har kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering, læring, utvikling knyttet til arbeidet i barnehage og skole

Kandidaten har kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske perspektiver i veilederrollen

Kandidaten har kunnskap om nasjonale rammeplaner og retningslinjer for pedagogisk veiledning i barnehage og skole

 

Ferdigheter:

Kandidaten kan planlegge, gjennomføre, vurdere og kommentere veiledningsmøter tilpasset person, sak og situasjon

Kandidaten skal kunne legge til rette for lærerstudenters læring og utvikling med basis i nasjonale og lokale planer og retningslinjer

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan analysere og drøfte relevante faglige og -etiske problemstillinger for praksislærere i skole og barnehage

Kandidaten kan vurdere og kommentere egen utvikling som veileder innen profesjonskvalifisering til utdanning og yrke

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er nett-, samlings- og arbeidsplassbasert med tre felles samlinger over to dager hvert semester ved HVL.

I samlingene blir det lagt opp til korte forelesninger, diskusjoner og refleksjon i grupper, praktiske og varierte veiledningsøvelser. Mellom samlingene skal studentene arbeide med nettbasert undervisningsmateriell, delta i studentaktive nettsamlinger og nettbaserte studiegrupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

Det forutsettes aktiv deltakelse gjennom alle undervisningsaktiviteter. Dette innebærer blant annet obligatorisk deltakelse på felles undervisningssamlinger og deltakelse i nettbaserte studiegrupper. Gjennom studietiden leverer hver student to fagtekster på 1500 ord +/- 10%. Videre er det i studiet en praktisk digital læringsaktivitet. Læringsaktivitetene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen

Vurderingsform

Prosjektoppgave.

Videoopptak av en gjennomført veiledningssamtale og en skriftlig oppgave som beskriver planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningssamtalen. 

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler