Hopp til innhald

Å-MU201 Årsstudium musikk 1 emne 2

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet har disse hovedkomponentene: Grunnleggende opplæring i utøvende, lyttende og skapende virksomhet, komponering og arrangering og kunnskap om musikalske sjangre og historiske perioder. Undervisningen vil være både praktisk og teoretisk og gi en bred innføring i musikkfaglige og didaktiske disipliner. Målet er å sette musikkfaget inn i en kunstfaglig, didaktisk og samfunnsrelatert kontekst. I løpet av emnet vil det bli en ekskursjon til Ole Bull Akademiet på Voss. Kurs og overnatting er gratis, men studentene må påregne kostpenger på 700,- og reisekostnader. Kompensatorisk læringsaktivitet vil bli gitt til de som ikke kan reise på kurs.

Faglig innhold

Følgende tema vil bli vektlagt:

  • Arrangering og komponering
  • Estetisk og skapende arbeid i klasserom 
  • Norsk folkemusikk, sang og dans
  • Utvalgte musikkhistoriske emner
  • Didaktikk
  • Notasjon, skriveprosesser, litteratur og studieteknikk
  • Innføring i musikkteknologi knyttet til studioarbeid

Praktisk informasjon:

Studentene må beregne utgifter knyttet til obligatorisk ekskursjon. Ole Bull Akademiet koster 700 kr (kost) + reise. Undervisning og opphold er gratis. 

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om norsk folkemusikk og -dansetradisjon
  • kunnskap om notasjon og skriving for forskjellige formål og målgrupper
  • har forskningsbasert kunnskap om etiske, musikalske og didaktiske problemstillinger
  • har kunnskap om praktiske og estetiske læreprosesser og ulike tilnærminger til progresjon i musikkundervisning
  • har grunnleggende kunnskap om og lytteerfaring med musikk fra ulike kulturer, sjangre og historiske epoker og om musikkfagets historie og rolle i samfunnet
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere rundt egen rolle i ulike musikalske og didaktiske prosesser og kontekster
  • legge til rette for musikalsk opplæring og utvikling for mennesker med ulik forutsetning og bakgrunn
  • mestre et variert repertoar av sanger, rim, regler, sangleker og danser til bruk i musikkundervisning med vekt på norsk folkemusikk
  • kan improvisere og komponere med stemme, musikkinstrument og digitale verktøy og utforme enkle musikkarrangement
  • kan bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre helhetlige undervisningsforløp og stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere
  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige prosjektarbeid

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen 

Undervisnings- og læringsformer

Praktisk musikalsk og metodisk aktivitet i hel klasse og i mindre grupper, forelesinger og litteraturstudier - i analoge og digitale format. Studentaktive læringsformer blir vektlagt, og det blir stilt krav til at studentane kan arbeide selvstendig gjennom øving og egeninnsats. 

Obligatorisk læringsaktivitet

På grunn av fagets praktiske karakter er det obligatorisk oppmøte og aktiv deltagelse i undervisningen i emnet, minst 80%. 

Praktiske og skriftlige læringsaktiviteter individuelt og i gruppe, som blir kunngjort ved semesterstart, må løses innen gitt frist. 

Aktiv deltagelse i folkemusikkurs ved Ole Bull Akademiet på Voss. Studenter som ikke deltar på folkemusikkurset må tilegne seg kursinnholdet på eigen hånd og framføre det for en ny studentgruppe/ faglærer innen frist oppgitt i semesterplan.

Godkjent/ikke godkjent.

Vurderingsform

Mappeeksamen med gradert karakter A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler

Mer om hjelpemidler