Hopp til innhald

EVL-LPL115 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 1

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Innholdet i kurset er strukturert etter følgende hovedtema:

  • Ledelse
  • Didaktikk
  • Refleksjon 

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten skal ha kunnskap om

  • barn og barndom, barns medvirkning, danning og demokrati.
  • kulturer for inkludering i barnehagen med fokus på mangfold, respekt, nestekjærlighet tilgivelse, solidaritet, likestilling og likeverd
  • barnehagens fysiske rom og materialitet
  • teoretiske perspektiver på pedagogisk ledelse

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • beskrive didaktiske forutsetninger som har betydning for læringsmiljøet for barnehagens aktører.
  • være kritisk reflekterende  
  • reflektere over egen profesjonsrolle og eget profesjonsfaglige språk.

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagens læringsmiljø
  • kunne utfordre måten en arbeider på i det daglige utfra teoretisk kunnskap og overordnede mål for barnehagen
  • kunne vise profesjonsetisk kompetanse i møte med barn, personalet, foreldrene og andre instanser

Krav til forkunnskaper

Ingen 

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, praktisk arbeid, gruppearbeid og fremføring av studentarbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet

Obligatorisk deltakelse i undervisning og på nettmøter 

3 obligatoriske læringsaktiviteter:

1. Løpende protokoll

2: Praksisfortelling

3. Praktisk gjennomføring 

Læringsaktivitetene må være gjennomført til fastsatt frist. Ved ikke godkjent på en av læringsaktivitetene, kan den aktuelle læringsaktiviteten tas på nytt neste gang emnet blir gjennomført.

Vurderingsform

Muntlig eksamen, 25 minutter.  

Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Papir og blyant 

Mer om hjelpemidler