Hopp til innhald

LUPEKI202 Idrettsaktiviteter 1 og bevegelseslære

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Emnet består av teoretisk og praktisk undervisning og gir grunnleggende kunnskap om funksjonell anatomi, bevegelseslære (biomekanikk), idrettsskader og skadeforebyggende trening. I tillegg vil det være praktisk undervisning i basistrening og ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter. Bevegelseskompetanse har betydning for barn, unge og voksnes helhetlige utvikling og livsmestring. Studentene skal lære hvordan ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter kan organiseres for å fremme utvikling, glede og mestring hos alle elever uansett forutsetninger.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:  

Kunnskaper 

Studenten  

  • kan analysere og vurdere ulike bevegelsesmønstre og kan anvende denne kunnskapen i undervisning i kroppsøving og idrettsfag  
  • har brei kunnskap om idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter  
  • kan analysere faglige og didaktiske problemstillinger og begrunne egne valg i undervisning av idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter 
  • har brei kunnskap om naturvitenskaplige perspektiv på kroppen i bevegelse  
  • har kjennskap til nyere læringsmetoder i laboratorium

Ferdigheter 

Studenten  

  • kan analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøving og idrettsfag, og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring  
  • kan gjennomføre førstehjelp og ivareta elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, og undervise om forebygging og behandling av skader og grunnleggende førstehjelp  
  • kan analysere og legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter, deriblant digitale hjelpemidler, innen idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter  

Generell kompetanse 

Studenten 

  • har kunnskap om funksjonell anatomi og bevegelseslære 
  • har grunnleggende kunnskap innenfor utvalgte idretts- og bevegelsesaktiviteter, idrettsskader, skadeforebyggende trening og førstehjelp 
  • kan tilrettelegge for opplæring innenfor ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter hvor elevene utvikler autonomi og medvirkning  
  • kan beherske fagområdets uttrykksformer, og er i stand til å samarbeide med andre relevante aktører 
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger innenfor emnet, både med aktører i og utenfor skoleverket  
  • kan analysere og reflektere kritisk over forskningsbasert kunnskap og ulike kunnskapssyn relatert til emne 

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er knyttet både til teoretisk og praktisk undervisning. Teoretisk kunnskap implementeres også i den praktiske undervisningen. Studentene skal jobbe individuelt og i grupper, og studentaktive læringsformer inngår og som en viktig del av emnet.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen: 

  • Deltagelse i obligatorisk undervisning skal gi studenten grunnleggende kunnskap innenfor utvalgte idretts- og bevegelsesaktiviteter, om idrettsskader, om skadeforebyggende trening og om førstehjelp  
  • Gjennomført kurs i førstehjelp og idrettsskader. Kobles til læringsaktiviteten der studenten kan gjennomføre førstehjelp og ivareta sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø 
  • Seminar, med fremlegg av naturvitenskaplige perspektiv på kroppen i bevegelse der studenten kommuniserer om faglige problemstillinger innenfor emnet 

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ læringsaktiviteter gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for obligatoriske læringsaktiviteter gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Individuell praktisk eksamen med påfølgende muntlig eksaminasjon (totalt 30 minutt). Karakterskala: A-F, der F er ikke bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Skjelett 

Mer om hjelpemidler