Hopp til innhald

LUPEKI203 Treningslære i skolen

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Emnet omhandler grunnleggende treningslære, fysiologi og idrettspsykologi.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte: 

Kunnskaper 

Studenten 

  • har bred kunnskap om naturvitenskaplige perspektiv på kroppen i bevegelse  
  • har bred kunnskap om ulike treningsmetoder og effekten av disse for styrke, utholdenhet og bevegelighet 
  • har kunnskap om treningsplanlegging 
  • har kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring 

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan mestre, undervise og veilede i bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder  
  • kan forklare adaptasjoner til ulike treningsmetoder  
  • kan gjennomføre trening av styrke, utholdenhet, bevegelighet og mental trening 
  • har faglig grunnlag for å legge til rette for trening som kan bidra til økt prestasjon innen ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter 
  • kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling, samt at helse, miljø og sikkerhet blir ivaretatt   

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan analysere og reflektere kritisk over forskningsbasert kunnskap og ulike kunnskapssyn relevant for kroppsøving og idrettsfag 
  • kan kritisk vurdere digitale ressurser innenfor kroppsøving og idrettsfag 
  • kan kritisk vurdere og diskutere ulike prestasjonsbestemmende faktorer  
  • kan forstå barn og unge sine behov for motorisk stimulering i og utenfor skolen 
  • kan drøfte forholdet mellom motorikk, lek, mestring og konkurranse i kroppsøving og idrettsfag i relasjon til barn og unge sin helhetlige utvikling og læring 

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er knyttet til sentralt teoretisk lærestoff. Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, gruppearbeid/-diskusjoner, presentasjoner, individuelt praktisk arbeid og selvstudium.  

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen: 

  • Deltakelse i obligatorisk undervisning som skal gi studenten erfaring i å mestre, undervise og veilede i bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder  
  • Egentreningsprosjekt i styrke- og utholdenhetstrening for å kunne kritisk vurdere og diskutere ulike prestasjonsbestemmende faktorer 

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer ved semesterstart.

Vurderingsform

Individuell skriftlig skoleeksamen, seks timer.  

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemiddel tillatt

Mer om hjelpemidler