Hopp til innhald

MUS401 Selvvalgt prosjekt

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Emnet inneholder disse hovedområdene: Selvvalgt prosjekt, utøving på selvvalgt hovedinstrument/ hovedområde, entreprenørskap, innføring i skriving og referering (akademisk skriving), innføring i forskings- og utviklingsarbeid og metoder, innføring i andre tema som er relevante for prosjektene som blir representert i studentgruppen og i praksisprosjekt. Det er mulig å søke om å få samarbeide om et prosjekt. 

I emnet skal studenten velge et fokusområde selv. Det kan for eksempel være kunstnerisk/utøvende, musikkdidaktisk, community music-inspirert, teoretisk/musikkvitenskapelig eller en hybrid av disse. Studentene får individuell veiledning på sine prosjekter, samtidig som de deler med hverandre og gir innspill til hverandre i delings-seminar. Studentene skal på eksamen presentere prosjektet, og det er fleksibelt hvordan dette skal skje. En skriftlig presentasjonstekst der studentene reflekterer over egen prosess og trekker inn relevant litteratur skal være en del av prosjektet. Studentene får også i emnet tilbud om veiledning på selvvalgt hovudinstrument/ område, innføring i hvordan man kan starte eget foretak og søke om støtte til prosjekt, og innføring i akademisk skriving. 

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap 

Studenten 

  • har god kunnskap om tema relevant for selvvalgt prosjekt  
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale tema innen entreprenørskap 
  • har grunnleggende kunnskap om kunstnerisk arbeid 
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale metoder og teorier for forsknings- og utviklingsarbeid som er relevante for faget 

Ferdigheter 

Studenten  

  • kan sette i gang, utvikle og gjennomføre eit selvvalgt prosjekt fra start til slutt  
  • kan tilegne seg kunnskap, arbeide selvstendig og ta i mot veiledning
  • kan finne og anvende metoder som er relevante for eget prosjektarbeid 
  • kan på en tydelig måte anvende dokumentasjonsformer og presentasjonsformer relevante for eget prosjektarbeid  
  • kan uttrykke seg skriftlig med fokus på akademisk skriving og referering til kilder 

Generell kompetanse 

Studenten  

  • kan presentere eget arbeid for andre og motta og anvende veiledning
  • kan arbeide selvstendig og målrettet med egen musikalsk og skapende videreutvikling  
  • kan vise relevant og helhetlig oversikt over prosjektarbeidet og begrunne egne valg etisk og kritisk 

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det er en fordel om studenten har gjennomført MUS101 og MUS201 før dette emnet. Dersom studenten tar dette emnet som enkelteme anbefales det at en har praktisk musikkerfaring fra før.

Undervisnings- og læringsformer

Læringsformene vil ha stor vekt på studentaktive læringsformer og veiledning, og veksle mellom kurs/workshop, gruppearbeid og selvstendig arbeid. Undervisning og veiledning vil bli gjennomført i grupper og individuelt. 

Obligatorisk læringsaktivitet

  1. Det er obligatorisk oppmøte og aktiv deltakelse i all undervisning, ettersom alle undervisningsøkter har praktiske komponenter. 
  2. Godkjent prosjektskisse innen gitt frist
  3. Underveispresentasjon av eget prosjekt i delingsseminar
  4. En praktisk oppgave knyttet til selvvalgt instrument/ fokusområde 
  5. En skriftlig egenrefleksjon knyttet til selvvalgt instrument/ fokusområde 

Alle obligatoriske læringsaktiviteter vurderes som godkjent/ikke godkjent, og skal gjennomføres innen gitt frist. Alle læringsaktiviteter må være godkjent før en student får gå opp til eksamen. Godkjente læringsaktiviteter er gyldige i 2 semester etter godkjenningen. 

Vurderingsform

Variant 1: Oppgave basert på praktisk prosjektarbeid 

Oppgaven består av en skriftlig presentasjon av et praktisk prosjektarbeid. Dokumentasjon av det praktiske prosjektarbeidet (i form av en digital katalog, videoopptak fra konsert, didaktisk utprøving eller lignende) skal vedlegges.

Variant 2: Oppgave basert på skriftlig prosjektarbeid 

Oppgaven består av en skriftlig presentasjon knyttet til selvvalgt prosjektarbeid. Oppgaven kan være i form av en akademisk tekst, blogg, læreverk, partitur eller andre relevante skriftlige presentasjonsformer. 

Nærmere detaljer med spesifiseringer om oppgavens utforming blir gitt ved semesterstart. 

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Det er mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det leveres helt ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler