Hopp til innhald

NAB801 Naturfag 1, emne 1 - Den levende naturen 1

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Naturfag 1 er forankret i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning 1-7 og læreplan for grunnskolen (Kunnskapsløftet 2020).

Naturfag 1 består av to emner (NAB801 og NAB802), hvert på 15 studiepoeng:

  • Emne 1 - Den levende naturen 1 (NAB801)
  • Emne 2 - Den ikke-levende naturen (NAB802)

Gjennom Naturfag 1 møter studentene sentrale naturfaglige og naturfagdidaktiske tema som er relevante for undervisning i naturfag i grunnskolen på 1.-7. trinn.

Emne 1 har hovedfokus på den levende naturen og på sentrale didaktiske perspektiver relatert til naturfagundervisning på 1. - 7. trinn i grunnskolen. Økologi, biologisk mangfold og humanbiologi er overordnede faglige tema. I naturfagdidaktikk er det sentrale fokuset utforskende arbeidsmåter gjennom praktisk arbeid og dialog.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om ulike naturtyper og om arter og grupper av organismer som er tilpasset norsk natur
  • kan greie ut om samspill mellom ulike faktorer i økosystemer
  • har kunnskap om menneskekroppens organsystemer og hvordan disse henger sammen
  • har kunnskap om og kan drøfte sammenhenger mellom livsstil, samfunnskultur og helse
  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan man kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av elevers naturfaglige språk
  • har kunnskap om hvordan man kan stimulere elevers utforsking gjennom praktisk arbeid og dialog
  • har kunnskap om hvordan arbeid med naturfag kan bidra inn i begynneropplæringen
  • har kunnskap om fagfornyelsen, og læreplan for naturfag i grunnskolen (Kunnskapsløftet 2020)

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for og gjennomføre varierte læringsaktiviteter inne og ute med bruk av relevant utstyr
  • kan legge til rette for å utvikle elevers sansing, undring og naturglede
  • kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole
  • kan legge til rette for utvikling av elevers muntlige og skriftlige ferdigheter i naturfag
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring på barnetrinnet og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag
  • har grunnleggende kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter som grunnlag for kritisk tenking og utforskende arbeidsmetoder
  • kan gjennomføre naturfagundervisning i samsvar med gjeldende læreplan for barnetrinnet.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen går over ett semester (høst). Emnet er samlingsbasert (syv kursdager fordelt på tre samlinger) med oppgaveløsning og selvstudium mellom samlingene. I tillegg er det to digitale møter mellom samlingene. 

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, demonstrasjoner, feltarbeid, ekskursjoner, laboratorieøvelser, oppgaveløsning, undervisningsøvelser, didaktiske oppgaver og muntlige argumentasjonsøvelser. Gjennom disse varierte arbeidsformene vil de grunnleggende ferdigheter bli anvendt og utviklet. Studentene vil få erfaring med arbeidsformer som kan anvendes i grunnskolen.

Studentene skal arbeide individuelt og i grupper. Deler av studieenhetens pensum må leses som selvstudium. Det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom kollokviearbeid eller diskusjonsgrupper på Canvas.

Studentene skal enkeltvis eller i grupper, planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg i faget i en skoleklasse. Det er krav om at deler av dette arbeidet deles med kolleger på egen skole.

Obligatoriske arbeider utføres på samlinger og i mellomperioder mellom samlingene. Studentene skal levere journaler fra pålagte øvelser og didaktiske arbeider. Nærmere spesifikasjon med frister for innlevering blir gitt i semesterplaner.

Canvas er høgskolens studiestøttesystem, og det forutsettes brukt både til informasjon og til læringsaktiviteter. Studentene vil få veiledning både individuelt og i grupper gjennom hele studiet.

Studentene får underveisvurdering for læring ved at det gis tilbakemelding på obligatorisk innleverte arbeider.

Studentene vil få erfaring med bruk av ulike digitale verktøy på samlingene for å stimulere til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse.

Obligatorisk læringsaktivitet

For å kunne fremstille seg til eksamen må studentene ha deltatt på minst seks kursdager og ha bidratt i de studentaktive læringsaktivitetene. 

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister.  

I emnet er det er tre obligatoriske læringsaktiviteter som er foranket i emnet sitt læringsutbytte.

  • Skriftlig innlevering knyttet til praktisk arbeid i botanikk 
  • Didaktisk arbeid i humanbiologi med rapport
  • Didaktisk arbeid i økologi med rapport

Nærmere retningslinjer for læringsaktivitetene gis ved semesterstart. 

Godkjent læringsaktivitet er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, 4 dager.

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. 

Mer om hjelpemidler