Hopp til innhald

LUPEKI204 FoU-oppgave: Den forskende lærer

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Forsknings- og utviklingsoppgaven (FoU-oppgaven) skal gi studenten mulighet til å fordype seg faglig, og gjennom dette få anledning til å undersøke relevante temaer og problemstillinger relatert til kroppsøving og idrettsfag. I emnet vil studentene få kunnskap om vitenskapsteori, forskningsdesign og -metoder og etikk, samt øvelse i akademisk lesing og skriving. FoU-oppgaven kombinerer kroppsøving og/eller idrettsfag og profesjonsfag. Oppgaven må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • kan vurdere relevant forskning om læringsarbeid og diskutere betydningen denne kan ha for skolen og egen profesjonsutøvelse
  • har kunnskap om forskning og forskningsmetoder som er relevante for kroppsøving og idrettsfag
  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger innen skoleforskning, forskning på idrettsfag i skolen og kroppsøvingsforskning
  • har kunnskap om forskningsetikk
  • har kunnskap om vitenskapsteori

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke forskningsmetoder med relevans for studier knyttet til kroppsøvings- og idrettsfag
  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av egen FoU-oppgave
  • har både master- og profesjonsfaglig digital kompetanse i kroppsøving og idrettsfag
  • har ferdigheter i akademisk skriving

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til å planlegge og delta i utviklings- og endringsprosesser i skole-, kroppsøving- og idrettsfag, og kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til egen FoU-oppgave, profesjonsrelevant forskning og utviklingsarbeid
  • kan gjennom FoU-emnet og FoU-oppgaven se flere av de praktiske og estetiske fagene i sammenheng
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

LUPEKI101 Danning og akademisk handverk

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er i stor grad knyttet til forelesninger, gruppe- og individuelt arbeid med fokus på studentaktive læringsformer. I arbeidet med FoU-oppgave skal primært to studenter arbeide sammen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Gruppevis fremlegg av vitenskapelig artikkel og lede påfølgende diskusjon der studenten viser at hen kan formidle sentralt fagstoff om teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • Seminar 1: Muntlig presentasjon av sentralt fagstoff og teorier og relevante fag- og yrkesfaglige problemstillinger.
  • Seminar 2: Studentene kan anvende metodisk kunnskap i utformingen av egen FoU-oppgave. Presentasjon av tema for egen FoU-oppgave, inkludert foreløpige problemstilling(er), valg av design og metode
  • Seminar 3: Med fokus på akademisk skriving. Fremlegg i inndelte grupper, med tilbakemelding på hverandres tekster

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for obligatoriske læringsaktiviteter gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Skriftlig FoU-oppgave i gruppe. Omfang 5000 ord +/- 10%.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave. Det er ikke mulig å levere forbedret versjon av bestått gruppeoppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler