Hopp til innhald

ØAA117 Praktisk prosjektledelse

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

I praktisk prosjektledelse arbeider kandidatene i team for å gjennomføre et prosjekt i løpet av semesteret. Det vektlegges at kandidatene skal adressere faktiske problemstillinger med en interessent-tilnærming og ha fokus på brukernes behov. Emnet er designet for å styrke kandidatenes kompetanse og ferdigheter innen utvikling, organisering og ledelse av virkelige prosjekter.

Kandidatene vil få en grundig innføring i prosjekter sine ulike faser og teamarbeid, med teoretisk opplæring samt innføring i begreper, metoder og verktøy. Praksisnære utfordringer oppfordrer til kreativitet og en løsningsorientert tilnærming. Kandidatene utvikler ferdigheter innen prosjektledelse gjennom praktisk anvendelse av teori, verktøy og metoder. Det legges vekt på at kandidatene skal være i stand til å diskutere og reflektere på et faglig nivå. I tillegg skal kandidatene utvikle og kunne reflektere over egne ferdigheter innen teamarbeid, samt øve seg på muntlige presentasjoner.

Læringsutbytte

Kandidaten vil etter å ha gjennomført og bestått dette emnet inneha:

Kunnskaper om:

  • Prosjekters betydning, verdiskapning og prosjektsuksess
  • Prosjektdefinering, samt valg av gjennomføringsstrategi og planlegging
  • Prosjektstyring og -organisering
  • Ledelse i prosjekter, samt team og teamutvikling
  • Håndtering av usikkerhet, inkludert identifisering, analyse, prioritering og utvikling av tiltak for å håndtere usikkerhetsfaktorer
  • Interessenter og interessenthåndtering
  • Læring og innovasjon i prosjekter, samt bærekraft og etikk i prosjektarbeid
  • Prosjektavslutning

Ferdigheter:

  • Beskrive teorier og modeller for prosjektledelse og anvende disse i praksis
  • Bruke Excel eller tilsvarende for å utvikle plandokumenter
  • Velge ut og anvende relevante analyser og modeller for et gitt prosjekt
  • Formidle relevant faglig kunnskap til ulike interessenter, både skriftlig, muntlig og visuelt, inkludert utforming av plandokumenter og rapporter
  • Reflektere over egen faglig utøvelse

Generell kompetanse:

  • Samarbeide i team om å skape et felles produkt
  • Kritisk refleksjon over egen faglig utøvelse og utvikling
  • Utveksle og formidle synspunkter og erfaringer med andre innenfor prosjektarbeid for å bidra til utvikling av god praksis

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive undervisningsformer inspirert av prosjektbasert-, problembasert og case-basert læring. Presentasjoner, basert på en aktiv og dialogbasert læringsmodell, diskusjon i team og veiledning.

Obligatorisk læringsaktivitet

Det er tre arbeidskrav:

  • Oppstartsrapport
  • Statusrapport
  • Sluttrapport

Alle arbeidskrav gjennomføres i team. Arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen; de vurderes som bestått/ikke bestått og er kun gyldige for inneværende og påfølgende semester.

Vurderingsform

Eksamen er en muntlig eksamen hvor teamet presenterer arbeidet med prosjektet, samt refleksjoner, erfaringer og læring opparbeidet gjennom semesteret. Eksamen gjennomføres i team og har en varighet på 30 minutter. Eksamen består av en presentasjonsdel og en diskusjonsdel hvor alle deltakerne i teamet må være aktive under begge deler av eksaminasjonen.

Dersom en kandidat ønsker å forbedre sin karakter, må både arbeidskravene og eksamen gjennomføres på nytt ved neste gjennomføring av kurset. Karakterskalaen er A-F, hvor F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Digitale presentasjonsverktøy

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • ØAA110 - Prosjektleiing - Reduksjon: 3 studiepoeng
  • VOØ001 - Prosjektleiing - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • OR6-2001 - Prosjektleiing - Reduksjon: 4 studiepoeng
  • ØAA111 - Prosjektleiing - Reduksjon: 3 studiepoeng